McCloud: A képregény mestersége - Japanimania

Scott McCloud 2007 első felében A képregény felfedezése című könyvével debütált hazánkban, amely a képregény történetébe és megjelenési formáiba nyújt betekintést, ráadásul nagyon eredeti módon képregény formában. Amellett, hogy korábban nem volt hazánkban olyan szakkönyv, amely ilyen átfogóan és mélyrehatóan elemezte volna a médiumot, a képregényes formátum még egyedibbé tette a kiadványt, hiszen ilyenre eddig nem volt példa. Scott McCloud azonban nem állt meg ennél az első könyvnél. Jó pár évvel később visszatért a „képregénnyel a képregényről" műfajához, és egy Reinventing Comics: How Imagination and Technology Are Revolutionizing an Art Form című kötet után 2006-ban megszületett A képregény mestersége, eredeti címén a Making Comics: Storytelling Secrets of Comics, Manga and Graphic Novels.

Ahogy a cím is utal rá, McCloud ezúttal a képregénykészítés fortélyaiba nyújt betekintést, és legalább olyan részletesen, mint amit már az első könyvben tapasztalhattunk. Bemutatja, miről és hogyan lehet/kell beszélni a képregényben, ahol egyáltalán nem mindegy, milyen képeket hogyan és milyen szövegekkel tálalunk. Ezen belül megismerhetjük az emberábrázolás részleteit, hangsúlyosan az arc és a testbeszéd legfontosabb mondanivalóival. Ezt követően a szöveg kerül előtérbe, amely különféle viszonyban lehet a képpel, ezen belül pedig a különböző grafikai megoldásokat is megismerhetjük. A karaktereket persze megfelelő környezetbe kell helyezni, így ezután a világ különféle ábrázolási módjairól és módszereiről tudhatunk meg többet. A technikai részben McCloud a különféle eszközöket taglalja, és nem csak a közvetlen rajzszerszámokat, hiszen a megfelelő asztal sem mellékes, és a mai korhoz illően a számítógépes technikák is előjönnek. Mindezek után talán a leglényegesebb dolog következik, a saját stílus, amit csak hosszú évek után alakíthatnak ki a feltörekvő képregény-rajzolók, vegyítve a különféle műfajokkal. A lezárás mi sem lehetne más, mint a közönséghez való eljuttatás különféle formái, amelyek itthon is ismertek lehetnek.

Nyugodtan elhihetjük azt, ami a kötet hátsó borítóján áll, ez a kötet tényleg mindenkinek szól, és nem csak a képregény-alkotóknak. Roppant érdekes és hasznos „mögélátni" a képregényeknek, hogy milyen elvek szerint, módszerekkel és célokkal kerülnek elénk a történetek. Ennek megfelelően a könyv feltörekvő alkotóknak, más szakmabelieknek, illetve érdeklődőknek egyaránt kiváló olvasmány, sőt, az első két csoportnak akár kötelező is lehetne. Ahogy McCloud elmondja, sok könyv igyekszik megtanítani, hogyan kell egyféleképpen képregényt rajzolni, és ez a maga helyén jó is, azonban mi is csak azt tudjuk mondani, ha valaki tényleg komolyan gondolja, hogy képregényt akar rajzolni, feltétlen olvassa el ezt a könyvet. Az átlagolvasónak az ismeretek mellett a képregényes forma, illetve McCloud nagyon élvezetes stílusa jelenthet kellemes szórakozást, amit mindig megfelelő képregényből származó panelekkel illusztrál. Ez az illusztrációs anyag egyébként sokkal bővebb, mint az első könyvben, bár a téma jobban meg is követeli, hogy a szerző közvetlen példákkal ábrázolja a képregények sokféleségét.

A könyv természetesen attól függetlenül érdekes, hogy valaki a nyugati vagy a keleti képregényeket kedveli. Mégis a kötet mangarajongóknak, illetve az ez iránt érdeklődőknek különösen fontos lehet, ugyanis a stílusról szóló fejezetben McCloud jól összefoglalja, hogy a japán képregény miben különbözik a többitől. A magyar verzió gondjai sajnos éppen ehhez kapcsolódnak, közelebbről a japán nevekhez és a mangacímekhez. A képregények címei gyakran angolul tűnnek fel, van elírás is, a japán nevek magyaros átírással, azonban amerikai sorrendben szerepelnek, a shoujo és a shounen továbbra is sódzso és sónen, és a Ranma ½ például továbbra is legfeljebb nemi komédia lehet, de szexkomédia semmiképpen. Persze ez mit sem von le a kötet értékéből, csupán még egy átnézésre vagy szakmai lektorálásra lett volna szükség.

A képregény mestersége egy újabb kiváló kötet, amely olyasmit valósít meg, amit más könyvek nem: hatalmas, máshol meg nem található elméleti anyagot ad át, ráadásul szórakoztatóan, anélkül, hogy nehézkes lenne, szemléletes, képregényes formában, kellemes humorral, amivel szakmabelieknek, jövendőbeli alkotóknak és csupán érdeklődőknek is egyaránt érdekes lehet. Kivételes, értékes és hasznos kötet, amely az otthoni használatra éppoly alkalmas, mint adott esetben iskolai oktatásra - már ha létezne hely, ahol ilyesmit oktatnak, tehát ismét csak azt kell mondanunk, hogy ideje nagyobb figyelmet szentelni a képregény médiumának akár a felsőfokú oktatásban is. Mindenesetre, aki kézbe veszi Scott McCloud újabb könyvét, garantáltan nem fog csalódni, és mindenképpen hasznára válik.

Kálovics Dalma

A recenziót a megszűnt Japanimania honlap archívumából mentettük ki.