HC 2015-interjúk: Ambrus Izsák (Raiz)

Nem éppen kezdő, de elsőkötetes rajzoló Ambrus Izsák, akinek korábban a Dörmögő Dömötörben és a Csodaceruzában jelentek meg képregényei. A Hungarocomixon pedig már a második olyan füzet is kapható lesz, amit ő rajzolt, a Free Fantasy Comics gondozásában megjelenő, angol nyelvű The Day of the Robots. Körkérdéseinkben saját munkájára vonatkoztatva válaszolt.

Képregényblog: A közelmúltban jelent meg első képregényköteted. Ha csak egy mondatban mutathatnád be, mit mondanál róla?

Ambrus Izsák: Először is köszönöm az érdeklődést! Tulajdonképpen ez nem teljesen képregény, csak a munkáimat bemutató kis album, amiben a grafikáim mellett vannak rövid képregények is.

ambrusizsak_raiz.jpg

KB: Ki a képregényed főszereplője, mennyire hasonlít rád (vagy egykori vagy elképzelt önmagadra)?

AI: Mindig más a képregényeim főszereplője, ritkán térek vissza ugyanahhoz a karakterhez. Mivel inkább a gyerek korosztály számára készítem őket, általában állatok vagy karikatúraszerűek a figuráim. Valamennyire persze az én jellemvonásaim is bele kerülnek a karakterábrázolásba, mint pl. a humor, a szórakozottság, vagy ha kicsit mérges vagyok, és talán az is, hogy nem vagyok az a bőbeszédű ember. 

KB: Van-e állandó szereplője a képregényeidnek, gondolkodsz egyáltalán sorozatokban, vagy mindig valami mással próbálkoznál?

AI: Például még a Dörmögő Dömötörös korszakomban volt egy krokodil meg egy maci figurám, amiket mindig próbáltam előhozni, de mindig máshogy néztek ki. Talán mára már kialakult a végleges verziójuk. Aztán lassan egy éve már, hogy van egy folytatásos képregény, amit rajzolok megrendelésre (Marci & Brugó), és most kezdtem el rajzolni a Free Fantasy Comics-nak is. Egyébként már dolgozom a következő RAiZ-on, amiben csak képregények lesznek. Megpróbálok egy egységes újságot összehozni, és talán egy állandó karakter is feltűnik majd benne.

KB: Mennyire fontos a számodra a szöveg a képregényben? Képesnek éreznéd magadat próza írására is?

AI: Nálam főleg a formavilág az, ami az első egy képregénynél, és aztán szoktam hozzáírni szöveget, ha kell, attól függően, hogy épp mit rajzolok, mert ugye lehet szöveg nélkül is elmondani valamit. Lehetséges, hogy tudnék prózában is írni, majd meglátjuk.

KB: A grafikai stílus megválasztásánál milyen példák ihlettek meg?

AI: A régebbi stílusok azok, amik igazán megfogtak, mint pl. Popeye, Disney képregények, science fiction filmplakátok, a belgáknál André Franquin rajzai, a képzőművészetből Gustave Doré, Jean Dubuffet. Apám is sokat segít a képalkotásban, aki képzőművész.

KB: Mit tartasz ideális terjedelemnek saját magad számára? Rövid, zárt történetekben vagy hosszú történetfolyamokban érzed igazán otthon magadat?

AI: Mindenképpen a rövid terjedelmet szeretem, egy vagy két oldal, igazán abban mozgok otthonosan. Próbáltam már hosszabbat is de az igazság az, hogy elunom megint ugyanazt lerajzolni az ötödik oldalon is. 

KB: Hogyan oldottad meg a kiadást, milyen példányszámban jelenik meg, hol kapható a rendezvényen kívül?

AI: Kovács Milánnal beszélgettem, aki említette, hogy ő ad ki képregényeket, és megkérdeztem, hogy nekem is kiadná-e. Nem sokkal később már a börzén ültem, kezemben az újságommal. Nagyon örültem neki! Legutóbb 40 példányszámban jelent meg, most pedig a 2. nyomás 30 db-os lesz. A rendezvényeken kívül a zsiger.hu oldalon lehet érdeklődni vagy megrendelni a kiadványt.

KB: Mennyire ismered a hazai szerzők munkáit, meg szoktad-e vásárolni más magyar alkotók képregényeit?

AI: Nem ismerem annyira a hazai munkákat, ritkán szoktam képregényt vásárolni. Régebben a Roham magazint olvastam és Stark Attila munkáit.