Képregény Blog

2012 és 2013 - a The Beat felmérése

2013. január 07. 08:34 - Képregényblog

Beat_logo.jpgA The Beat című népszerű képregényes blog felmérést készített 2012-ről és 2013-ról, a szakma több, mint ötven képviselőjének tették fel kérdéseiket három fordulóban.

Az alábbiakban igyekeztünk csoportosítani a válaszokat, amelyeknek az értelmezésénél mindenképp fontos figyelembe venni két tényezőt:

1) Valamennyi válaszadó amerikai (vagy az amerikai képregénypiac szereplője), a többi nagy képregényközpont (francia-belga piac, távol-kelet) szempontjai, hangsúlyai egészen mások

2) Nagyon széles volt a „szakmai” merítés, webcomic-alkotótól képregénybolt-tulajdonosig, nagy kiadók szerkesztőjétől jogászig, többen be is vallották, hogy nincs igazán rálátásuk a dolgokra, így a válaszok sok esetben erősen szubjektívek.

De az eredmény így is nagyon érdekes.

2012 legfontosabb képregényes eseménye, trendje:

- A válaszodóknak közel egy harmada – más és más megfogalmazásban – a független képregények kiemelkedését tekintette a legfontosabbnak. Volt, aki „szerzői tulajdonban álló projektekről” beszélt, volt, aki általában a független piac növekedéséről, volt, aki a „micro-publishnig” jelentőségének a fejlődéséről, többen konkrétan a sikeres Kickstarter-típusú „crowdfunding” projekteket nevezték meg, és ide soroltam még azokat a véleményeket is, amelyek szerint ismert alkotók tömegesen hagyják el a DC-t és a Marvelt, hogy inkább saját tulajdonú projektjeikre koncentráljanak. Néhányan ennek a mozgalomnak az elharcosának tekintik az Image-et, amelynek szerintük különösen jó éve volt.

- Jelentősen elmaradva a második helyen holtverseny alakult ki: 6 válaszadó szerint az év legfontosabb, és legszomorúbb eseménye a számos haláleset volt, a legtöbben Spain Rodriguez, Jean Giraud (Moebius) és Joe Kubert nevét említették. Ugyancsak 6 szavazatot kapott Karen Berger távozása a Vertigo éléről, amit többen úgy értelmeznek, hogy ez egyben az imprint halálát jelentheti, akár már 2013-ban.

- 4-4 voksot kapott a digitális eladások növekedése és Chris Ware Building Stories című monumentális gyűjteményes „dobozának” a megjelenése és pozitív fogadtatása. A digitális eladásokkal kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy ezt elsősorban a témában „érintettek” üdvözölték, és közülük ketten is kiemelték, hogy ezzel párhuzamosan a print eladások is növekedtek Amerikában. Egy képregénybolt-tulajdonos kifejezetten lelkesen számolt be arról, hogy milyen remek éve volt.

- Még egy téma kapott kettőnél több szavazatot: három válaszadó szerint a Before Watchmen volt az év sztorija, különböző értelemben.

A többi válaszból néhány érdekesség: a Dandy leállása, a Love & Rockets 30 éve, a Valiant újraindulása a rajongóknak köszönhetően, a bírósági ítélet a Siegel-Shuster ügyben, a „graphic novel” definíciója körül folytatott vita, a gyerekképregények növekedése, illetve egy válaszadó így fogalmazott: „A képregények által ihletett tartalom dominálta a popkultúra fősodrát, elsősorban az olyan címeknek köszönhetően, mint a Bosszú Angyalai, a Sötét Lovag és a Walking Dead. A láthatóság nem jelent problémát, de el kell érnünk, hogy ebből új olvasókra tegyünk szert.”

Mi lesz a legnagyobb sztori 2013-ban?

Az erre a kérdésre adott válaszoknak csak mintegy a fele értékelhető, sokan inkább nem bocsátkoztak jóslásokba, vagy komolytalan tippekkel szolgáltak.

- Holtversenyben az első helyre került a digitális képregények további térnyerése és a független képregény növekedése, volt, aki össze is kapcsolta a kettőt. Volt olyan válaszadó, aki szerint 2013-ban az e-képregényekből több fog fogyni, mint a nyomtatottakból, sőt, egy valaki már a havi képregényfüzetek azonnali halálát vizionálta. Egy válaszadó szerint viszont a függetlenek lesznek azok, akik teljesen átállnak digitális kiadásra. De eléggé világosan kitűnik a válaszokból, hogy ezen a téren mindenki leginkább a reményeinek és vágyainak adott hangot.

- Jelentős lemaradással lett harmadik az a vélemény, hogy 2013-ban a „graphic novel” jellegű képregények fognak nagyot ütni, egy vagy több olyan cím is lesz, amely felkelti a széles nagyközönség figyelmét, és a műfaj egyre nagyobb elismerésben fog részesülni.

- 2-2 szavazatot kapott Pókember és a Vertigo várható kimúlása.

Végül két véleményt szó szerint idézünk:

„Remélhetőleg többen fogják keresni azokat a képregényeket, amelyeken kedvenc fimjeik és tévésorozataik alapulnak.”

„Tovább romlik a fősodor, amennyiben olvasásellenes módon, a gyűjtők számára barátságtalan, digitális formátumokra való öngyilkos áttérésből következően a „franchise”-okat jelentő karakterekre koncentrál, amivel szemben az olvasóbarát, alternatív nyomtatott képregények új csúcsokra törnek a minőség és az elismertség terén”.

Szólj hozzá!
Címkék: képregénypiac

A bejegyzés trackback címe:

https://kepregeny.blog.hu/api/trackback/id/tr725002548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
KÉPREGÉNY BLOG