Miért pont a kilencedik?
Bayer Antal prezentációjának az anyaga, amelyet a 9. (kilencedik!) Szegedi Képregényfesztiválon tartott.
1
Gyakran elhangzik, hogy a képregény a kilencedik művészeti ág, és a franciákra mutogatunk, hogy ezt ők találták ki.
- Mi ebből az igazság?
- Miért pont a kilencedik?
- Melyik a többi nyolc, és miért pont azok?
- Fontos, hogy művészet „legyen” a képregény?
2
A művészetek felsorolásának szándéka a középkori egyetemektől származik, amelyek „hét szabad művészetet” különböztettek meg, mint „szabad emberhez méltók”. Ezek valójában nem is művészetek, hanem tudományágak, legalábbis mai fogalmaink szerint.
A „Septem artes liberales” két részre osztódott.
1. Trivium – a szóval, szöveggel foglalkozó tudományok („Hármas út”):
- Grammatica – Nyelvtan
- Retorica – Retorika, a gondolatok szabatos szóbeli kifejezése
- Dialectica – Dialektika, a gondolatok logikus kifejtésének tárgya
2- Quadrivium – a többi négy tudományág közös összefoglaló neve („Négyes út”
- Astronomia – Csillagászat
- Aritmetica – Számtan
- Geometria – Mértan
- Musica – Zene
Herrad von Lansberg Hortus delicarium (1180) című művének miniatúrája a hét szabad művészet rendszerét ábrázolja. A középpontban a felső félkörben a Philosophia allegorikus nőalakja ül, és oldalából hét sugár árad, az alsó félkörben pedig Szókratész és Platón alakja. A belső kört körülölelő külső körben jelennek meg a hét szabad művészet allegorikus alakjai, tudományuk egy-egy jelképével. (Forrás: wikipédia)
3
A következő meghatározás Hegel német filozófustól származik, aki 1835-ben öt művészeti ágat különböztetett meg:
1. Építészet
2. Szobrászat
3. Festészet
4. Zene
5. Költészet
4
Ezt a rendszert próbálták többen kibővíteni a XX. század első felében.
Riccioto Canudo (1920):
6. Tánc
7. Film (1911-ben még a 6.-nak akarta beprotezsálni)
Roger Clausse (1941):
8. Rádió
(Később a rádió helyét a televízió vette át, ám a fotóművészet is bejelentkezett erre a helyre.)
5
Az eredeti 9. művészet: a konyhaművészet
Austin de Croze 1928-ban „La psychologie de la table” című kiadványában követelte az elnevezést a gasztronómia számára. Ennek némi nyoma a mai napig fennmaradt, például ennek a lyoni étteremnek a nevében.
6
A kilencedik: Képregény
Claude Beylie filmtörténész és -kritikus 1964-ben használta a kifejezést először a képregényre „Művészet-e a képregény?” című cikkében. Beylie abból indult ki, hogy a 8. már foglalt, ráadásul egyik kedvenc képregénye, az X-9 Corrigan titkos ügynök címére is tudott ezzel utalni.
7
Még ebben az évben: „Kilencedik művészet: Képregénymúzeum” címen rovatot indított a Journal de Spirou-ban Morris, a Lucky Luke-sorozat rajzolója, és egy gyűjtő barátja, Pierre Vankeer. Az első cikk december 17-én, az 1392. számban jelent meg, az utolsó közel három évvel később, az 1523.-ban.
A bevezető szöveg fontosnak tartja leszögezni, hogy a képregény nem amerikai találmány, nem szoktat le az olvasásról, és nincs benne semmi alapvetően ízléstelen.
8
Első példa: Napoleon, a Spirou 1399. számából.
9
Második példa: Terry and the Pirates, a Spirou 1418. számából.
Mint látható, Morris és Vankeer valójában egy ismeretterjesztő képregénylexikon-szerűséget hoztak létre. Arról, hogy miben állna a képregény „művészeti jellege”, nem ejtettek szót, egyszerűen csak bemutattak egy sor kiváló, Franciaországban addig nem vagy alig ismert képregényt.
10
A kilencedik művészeti ág: a képregény legitimálása
„Egy kilencedik művészetért, a képregényért” – Francis Lacassin alapvető tanulmánykötete (1971)
Lacassin író és a populáris kultúra szakértője volt, a Képregénybarátok Klubjának alapító tagja, elsőként tanította a képregény történetét a Sorbonne-on.
11
Miért fontos, hogy a képregény „művészet legyen”, avagy a presztízs kérdése
A képregény „felemelése” minden bizonnyal hozzájárult a képregény intézményesüléséhez
A francia nyelvterület volt az első, ahol:
- A képregény készítését felsőfokon is oktatják
- A képregényekről tudományos igényű tanulmányok készülnek
- A képregényoldalakat kiállítják
- Monográfiák születnek képregényalkotókról
- A képregényalbumok kivitelezésére is nagyobb figyelmet fordítanak, magasabb az értékük
- Pályázati és támogatási rendszerek jöttek létre a képregényalkotók számára
Kiegészítés 1:
Előadásom előtt gyors felmérést végeztem az MKSZ Képregényblog Facebook-csoportban.
Két kérdést tettem fel:
1. Fontos-e szerinted, hogy a képregényt művészeti ágnak tekintsük?
2. Nem minden irodalmi mű „művészi” (nem szépirodalom), nem minden film „művészi” (nem művész- vagy szerzői film). Hol húzódik szerinted a határ a képregényeknél?
Az első kérdésre 10-6 arányban jöttek igen-nem válaszok, illetve többek szerint a kérdés túlhaladott, és eleve nem „művészetekről”, hanem „médiumokról” beszélünk manapság. Bár a minta nem reprezentatív, annyit azért meg lehet állapítani, hogy a képregényekkel foglalkozók – alkotók, kiadók, kritikusok, olvasók, gyűjtők – többségének a számára nem érdektelen, hogy szakmájuk/rajongásuk tárgya mennyire nyert polgárjogot a nagyközönség szemében.
A második kérdésnél még nagyobb volt a szórás, illetve még többen kérdőjelezték meg magát a kérdést. Sokak számára nem létezik határ, vagy ha van is, abszolút önkényes. Olyan vélemény is elhangzott, hogy a művészeti minőség létrejötte véletlenszerű, másik szerint viszont az alkotói szándéknak van meghatározó szerepe (az alkotás objektív minőségétől függően/függetlenül). A határok elmosódása mellett érvelők többnyire a befogadói élmény szubjektív jellegét emelik ki.
Kiegészítés 2:
A „művészet kontra médium” vélekedéssel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy ez valószínűleg részben a „latin kontra angolszász” közelítések közötti különbséggel függ össze. Ezt látszik bizonyítani, hogy a „kilencedik művészeti ág” kifejezés a francia nyelvterületen kívül lassan terjedt el. Egy mai Google keresés franciául 300 ezer, angolul 150 ezer, németül mindössze 30 ezer, magyarul alig 5 ezer találatot ad a szóösszetételre. Az olasz és spanyol nyelvű találatok száma jóval közelebb áll a franciához, mint az angolhoz.– nem érdektelen talán hozzátenni, hogy az arányok hasonlók a film, mint hetedik művészet esetében. Különleges eset Japán, ahol kiemelten nagy becsben tartják a mangát, és ahol szintén erős a képregény intézményesülése – ám nem művészetként. A „kilencedik művészet” kifejezésre japánul kiválóan beszélő ismerősöm még a magyarnál is kevesebb előfordulást talált.
Bayer Antal