Nana 1 - Japanimania

Komatsu Nana átlagos, fiatal vidéki lány, átlagos családból, átlagos iskolával, átlagos élettel. A jövővel nem nagyon foglalkozik, különösebb ambíciói nincsenek, szinte minden pillanatát a pasik és a szerelem tölti ki, amibe egy szempillantás alatt képes beleesni. Most épp élete első komoly kapcsolatán van túl, bár a választás ezúttal sem volt szerencsés: egy nős férfivel sosem végződhet jól egy affér, és ezúttal a férfi áthelyezése vetett véget a kapcsolatnak. Bár Nana úgy dönt, mostantól elfelejti a szerelmet, és az iskolára meg a barátságra koncentrál, nem is olyan egyszerű új életet kezdenie. És még mindig ott a kérdés, hogy képese-e rá valójában, és hogy egyáltalán megéri-e?

Eközben Japán egy másik csücskében az egyáltalán nem átlagos Oosaki Nana éli egyáltalán nem átlagos életét. A lányt a nagyanyja nevelte, de mára ő is meghalt. Nana nem végezhette el a középiskolát, helyette dolgozik, majd időközben a Black Stones nevű sikeres helyi együttes énekesnője lett. Békésen telnek a mindennapok a munka, próbák és fergeteges koncertek között, amit nagy szerelmével, a basszusgitáros Rennel oszt meg. Az idill a fiú egy komoly döntésével ér véget, amely Nana életét is teljesen megváltoztatja. Választania kell karrier és szerelem között, ez pedig egyáltalán nem olyan egyszerű. Mindezek központjában pedig ott lebeg Tokió, mint az álmok városa...

Yazawa Ai máig leghosszabb és legnépszerűbb sorozata 2000-ben indult útjára, és sikere azóta is töretlen. Ebben megtalálunk mindent, ami valóban Yazawa Ai, egyben olyan korosztályt szemelt ki magának az alkotó, ami bőven hagy terjeszkedési lehetőséget önmagán túl is. Az alkotónő 1985-ben debütált, és jó ideig történetben és stílusban is átlagos shoujókat írt szerelmi témában a fiatalabb lányokat megcélzó Ribon antológia számára. A változás első hosszabb sorozata, az 1992-ben indult Tenshi naka janaiban kezdődött, ahol Yazawa rátalált mai letisztult, megkapó és különösen kifejező stílusára, illetve itt jelent meg először az ugyancsak jellegzetességévé vált divat fontossága. Az ezt követő Gokinjo Monogatarit már abszolút yazawásnak könyvelhetjük el központban a divattal, az öntudatos lányok útkeresésével, a jellegzetes humorral és életszerű döntéseivel, drámáival. Ezután ugyan egy misztikus kitérő következett a Kagen no Tsukivel, 2000-ben azonban visszatért a jól megszokott műfajához - azonban immár búcsút intve a Ribonnak, melynek kereteit már régóta feszegette, inkább a felnőtt női közönséget célozta meg. Az ezredforduló két új történetet hozott: egyfelől a Gokinjo Monogatari folytatásának is tekinthető, hazánkban anime formában ismert Paradise Kisst, amely ismét a divat világába, de annak egy másik szegletébe vezet el, és amely történet rendhagyó módon a Zipper című divatmagazinban jelent meg először. A ParaKiss csillogó glam világa mellett pedig a punkos NANA startolt, végre előtérbe helyezve Yazawa Ai másik kedvenc témáját: a zenét.

A NANA 2000 óta máig a Cookie nevű joseimagazinban fut, egyben a sorozattal közel egy idős antológia zászlóshajója. Az eltelt évek alatt a történet a legnépszerűbb mangák közé verekedte fel magát, a lányoknak, nőknek szóló képregények között pedig megkérdőjelezhetetlen az elsősége. A médiamixnek, elsősorban az élőszereplős mozifilmeknek, majd az animesorozatnak köszönhetően a történet széles körben ismertté vált, fiatalabbak, idősebbek, és férfiak között is, egyedülállóan nagy sikert aratott, és bekerült a köztudatba. A manga azóta bejárta a világot, olykor a filmekkel, animével karöltve, és mindenhol hasonló sikert könyvelhetett el. És hogy mégis mi teszi olyan különösen vonzóvá és sikeressé a történetet, az talán az életszerű, mégis szórakoztató történet hullámvasútjában rejlik, ahol ambíciók és szerelem között egyensúlyoznak a főszereplők a boldogságot keresve. A középpontban két nagyon különböző huszonéves lány áll, akik próbálnak eligazodni a felnőtt életben és megtalálni helyüket a világban, ennek során pedig olyan problémákkal és felismerésekkel szembesülnek, amelyekkel bárki találkozhat az élete során.

Persze a NANA is egyértelműen yazawás történet tele az alkotónő kedvenc kellékeivel, amelyek ugyancsak vonzóak lehetnek a közönség hol ilyen, hol olyan rétegei számára. A divat itt csupán kellék, és elsősorban az egyik Nana és más fiatal lányok öltözködésében figyelhetjük meg Yazawa Ai kiváló ízlését és kreativitását. Ami azonban több manga sorozat háttérkellékéből végre főszereplővé vált, az a punkos divat és zene a másik Nana és barátai karakterében, illetve karrierjükben együttesükkel, a Blasttal (Black Stones). Ehhez az alkotó egyik kedvenc divattervezőjének ruháit és kellékeit használta fel, aminek köszönhetően a mangával együtt Vivienne Westwood is újkeletű népszerűségre tett szert. A fiatal felnőttek hétköznapi élete mellett a zene és az együttesek világa különösen vonzó lehet az olvasóközönségnek. A rajzstílus kifogástalan, és mivel már életszerű joseiről beszélünk, nem is olyan virágos, mint egy átlagos shoujo, illetve egyértelműen meglátszik az alkotó zsenialitása egyfelől a ruhák és a kellékek terén, másfelől az érzések kifejezésében. Ha pedig valaki zeneileg is rá akar hangolódni a történetre, meghallgathatja a két korai NANA tribute albumot, illetve a mozifilmekhez és az animéhez felhasznált számokat - megéri.

A NANA magyar verziója nagyon jól sikerült, és a Hellsinggel egyetemben jelenleg a MangaFan kiadó eddigi legjobb magyar szövegét hozta. Ha megnézzük, a nyelvezet erősen - egy-két ponton talán már túlságosan is - szlenges, ami jól illik a fiatalokhoz, és a punkos, rockos környezethez is, a későbbiekben azonban a szereplők felnőtté válásával és a történet komolyodásával ennek enyhülnie kell. Ahogy megszokhattuk, a kötet levehető borítóval és a japánhoz igazodó méretben jelent meg, azonban a kiadónál gyakoribb magyaros átírás helyett itt nemzetközit találunk - valószínűleg sok rajongó örömére. Bár a nevek utótagjai többnyire megmaradtak, a rajongók azonban kénytelenek lesznek néhány változást megszokni: például Jun-chan helyett itt Junt, Yassan helyet egyszerűen Yasut olvashatunk.

A NANA első kötete igazi bevezető, amelyben megismerjük a két főszereplőt, és belekóstolhatunk a történet ízébe, de ez valóban még csak kóstoló, hiszen akkor lesz csak az igazi, ha ezek az ízek keverednek, és a történettel együtt a két Nana is elindul közös útján. A manga elsősorban a fiatal felnőtt nőknek szól, hiszen az ő élethelyzeteik, problémáik és döntéseik elevenednek meg az oldalakon, ami elsőre talán riasztó lehet fiúknak vagy akár az élettel annyira még nem szembesült, vagy még szembesülni nem akaró tizenévesek számára is. Azonban vétek lenne próba nélkül kihagyni ezt a mangát, vagy akár az első kötet után félretenni. Amint az események igazán beindulnak, Yazawa Ai csodálatos történetszövése mindenkit magával ragad, még akkor is, ha először úgy véli, nem tud azonosulni azzal, amit az oldalakon lát. Ebben a sorozatban van egy kis élet, egy kis álom és persze sok NANA - és hogy ez mi, az természetesen akkor derülhet ki, ha elolvassuk.

Kálovics Dalma

A kritikát a megszűnt Japanimania honlap archívumából mentettük ki.