Fúzió: A Top Cow-univerzum 1 - vissza a 90-es évek közepére

fuziotopcow.jpgNemsokára harminc éve annak, hogy a Marvel Comics ifjú sztárrajzolói felborították az asztalt, és saját kiadó(ka)t alapítottak annak bizonyítására, hogy van kereslet nem sajtpapírra nyomtatott és kezdetlegesen színezett szuperhősös jellegű képregényekre, és hogy igenis el lehet kérni egy dollárnál többet egy 20 oldalas füzetért. 1992. áprilisban megjelent az első Youngblood 2 dollár 50-es, májusban a Spawn, júliusban a Savage Dragon, augusztusban a WildCATs, októberben a Cyberforce, mindannyian 1 dollár 95-ös borítóáron. A kockázatosnak tűnő kezdeményezés bejött, és az Image Comics történelmet írt.

A vállalkozás egyik sajátosságaként az alapító alkotók mindegyike saját márkát hozott létre az Image zászlója alatt, a Cyberforce-szal induló Marc Silvestri például a Top Cow-t. A korábbi X-Men-rajzoló első próbálkozása nem tartozott az Image legsikeresebb címei közé, de a következőkkel már nem maradt szégyenben: 1995-ben indult a Witchblade, 1996-ban pedig a The Darkness, és mindkettőnek hamar komoly olvasótábora lett.

Az Image „hőskorának” legnagyobb hazai rajongója minden bizonnyal Breitenbaumer László lehet, aki 2016-ban vágott bele előbb a Spawn feltámasztásába, majd további, az Ivadékhoz kapcsolódó címek (Violátor, Sam & Twitch, Hellspawn) megjelentetésébe, kiadójának időközben az Infinity nevet választva. A Todd McFarlane Productions sorozataitól pedig már csak egy lépést kellett megtenni egy másik Image-tag bevezetéséhez a magyar piacra. Valljuk be, azért elég bátor egy lépést, hiszen a jóval ismertebb Valiant-képregényeknek nemigen termett babér, pár kötet után leállt a sorozat. De hát bátorságnak sosem volt híján az Infinity, és újabb meglepetésként visszatért az újságos terjesztéshez (annak idején a Spawnnal is így kezdett, mielőtt átváltott a webshopos-rendezvényes forgalmazásra).

A pár hete megjelent Fúzió: A Top Cow univerzum ráadásul egy válogatáskötet, a Witchblade első két részét, a Darkness, az Aphrodite IX és a Humankind első epizódját tartalmazza. Ennyi színes, közel A4-es méretű képregényért a nem egészen 3000 forint igencsak jutányos ár, nem is tudtam ellenállni, noha sosem voltam nagy rajongója a Top Cow-címeknek, persze a Straczynski-féle Rising Stars kivételével.

A kiadványt elolvasva természetesen elfogott egy nosztalgikus érzés (az én koromban ki ne szeretne 25 évvel fiatalabb lenni?), de azt is megállapítottam, hogy az ízlésem nem változott akkorát, mint a hajam színe vagy a testsúlyom. A sajnálatosan fiatalon elhunyt Michael Turner (Witchblade), Marc Silvestri (Darkness) és Dave Finch (Aphrodite) profi rajzolók, remekül hozzák ezt a közösnek nevezhető látványos stílust, mellettük Tony Daniel kissé kakukktojás, de egynek elmegy. Az írók erős figurákat és érdekes alaphelyzeteket találtak ki, és a történetszövés is izgalmas, egészen addig, amíg bele nem gondol az olvasó, hogy mennyire abszurd ez az egész, és mekkora lyukak tátonganak a sztoriban, de hát nem is arra kaptak megbízást, hogy magasabb szintre emeljék a geekirodalmat.

Az 1995 óta eltelt idő alatt kiderült, hogy a Witchblade, a Darkness és társaik nem szorítják ki a köztudatból Supermant és Batmant, pár száz számra, néhány újraindulásra és koncepcióváltásra futotta a kezdeti lendületből. De nem is nyelte el őket a nagy képregénysüllyesztő, bármikor elő lehet venni ezeket a karaktereket, lehet még bennük fantázia. Mindenesetre ezek az első epizódok már fontos részei az amerikai képregénytörténelemnek, örömteli, hogy felkerülhetnek a magyar gyűjtők polcaira is.