Képregény
Begyógyítani a föld sebeit ("Honvédek és huszárok lengyel földön...", 6.)
Folytatjuk a lengyelországi vándorkiállításra készült 11 magyar képregény online közlését. A hatodik helyszíne a Nowy Sacz (Újszandec) városa melletti első világháborús csatatér. A történet Molnár Ferenc haditudósítása alapján készült, a forgatókönyvet Bayer Antal írta, a képregényt Matheika Gábor rajzolta meg.
(Képek nagyításához: jobb egérgombbal kattintás, Kép megjelenítése menüparancs, nagyító)
Alanyi képregényrajzolók: Trondheim, Bianco és Aurita
Nem céltudatos, de nem is teljesen véletlen, hogy legutóbbi francia beszerzéseim között három olyan kötet is szerepel, amelynek az alkotója önmagát állítja színre, személyes élményeiről számol be. Adja magát a kérdés: mennyire érdekes egy képregényrajzoló élete?
Egy lehetséges válasz szerint annyira, amennyire a szerző érdekessé teszi, lásd Boulet félfiktív történeteket mesélő blogját, amelyből a fesztiválos különkiadásnak köszönhetően a magyar olvasók is kaptak egy kis ízelítőt. Boulet azonban ebben a tekintetben a szabályt erősítő kivétel, hiszen bár a blog (be)indulása előtt sem volt ismeretlen alkotó, jelentős népszerűségre leginkább a Notes nyomtatásbeli megjelenéséve tett szert.
Lewis Trondheim, Guillaume Bianco és Aurélia Aurita ellenben más eset, sőt egymástól is különbözőek.
A legnagyobb név minden bizonnyal Lewis Trondheim, akinek Torony című ciklusából egy rész magyarul is megjelent. A francia-belga képregény jelenleg talán legtermékenyebb, a legkülönbözőbb műfajokban alkotó és a legkülönbözőbb alkalmi csoportosulásokban meghatározó szerepet játszó író-rajzoló elképesztő fantáziával rendelkezik. Ehhez képest Les petits riens (Apró semmiségek) című, már hatodik kötetnél tartó naplósorozata szinte a földhöz ragadt rögvalóság, már amennyiben persze hétköznapinak tekintjük, hogy valaki képregényrajzolásból éljen, és ennek köszönhetően járhassa be a világot, fesztiválos és egyéb szakmai jellegű meghívásoknak eleget téve.
Különlegessége még Trondheim naplóinak, hogy van egy másik állandó szereplőjük felesége és munkatársa (színezője) Brigitte Findakly személyében. Lewis és Brigitte tapasztalataiból és megfigyeléseiből az jön le, hogy tulajdonképpen egy átlagos polgári-értelmiségi házaspárral van dolgunk, akikben ugyanazok az élmények ragadnak meg és ugyanazok az aggodalmak fogalmazódnak meg, mint bármelyikünkben, csak éppen plasztikusabban tudják ezeket kifejezni. Igen távol vagyunk hát az 1960-as/1970-es évek anarchista-bohém képregényalkotóitól, akiket felháborodásaik és lelkesedéseik mozgattak.
Az önkéntes foglyok ("Honvédek és huszárok lengyel földön...", 5.)
Folytatjuk a lengyelországi vándorkiállításra készült 11 magyar képregény online közlését. Ezúttal egy könnyedebb hangvételű történet következik, amely nem kapcsolódik konkrétan egyik városhoz sem. Forrása Szádeczky-Kardoss Lajos történész Przemysltől Breszt-Litowszkig - Harcztéri élmények és lengyel-magyar történeti emlékek könyvének Tábori tréfás történetek című fejezete. A forgatókönyvet Bayer Antal írta, a képregényt Fritz Zoltán rajzolta meg.
(Képek nagyításához: jobb egérgombbal kattintás, Kép megjelenítése menüparancs, nagyító)
11. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztivál - 2015. május 10.
A Magyar Képregény Szövetség bejelenti, hogy a 11. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztivált 2015. május 10-én (vasárnap) rendezi meg, ismét a Dürer Kertben. A társszervező ezúttal is a Képes Kiadó, amellyel a szövetség hosszú távú megállapodást kötött.
Asterix 3D cards reklámfilm figuratervek
A most megjelent két Asterix-albummal kapcsolatos promóciónak része egy gyűjtőkártyás matricaalbum, amelyhez pedig reklámvideók is készültek. Az animációk figuraterveit, háttereit és kulcsrajzait egy képregényrajzolóként is ismert hazai illusztrátor, Cserkuti Dávid készítette - ennek örömére be is mutatunk itt néhány figuratervet.
Testvérek, Lacrimosa - kritika
Ha a képregény hazai helyzete akár csak kicsikét is kecsegtetne piacszerű viszonyok kialakulásával, most kritika helyett szerződést írnék, méghozzá nagy sietve, hogy minél hamarabb lekössem a fiatal tehetségek szabad kapacitását. De mivel ennek még mindig nem látom nyomát, tudomásul kell vennem, hogy a szerzői szcénán belül mindenki azt csinál, amit akar, és úgy, ahogy akarja.
Maradunk tehát a kritikánál.
Nemrég egy mást témákat is érintő vitában a Facebookon szó esett arról, hogy kell-e egyáltalán képregénykritika, illetve hogy ha már egyszer létezik, kinek szól, az alkotóknak vagy az olvasóknak. Megkaptam azt az oldalvágást is, hogy nehéz a kedvemre tenni, mindenben megtalálom a hibát, és maximum a haverokat dicsérem.
Nos, bár véleményem szerint a kritika főként az olvasók tájékoztatását szolgálja, a nagyon alacsony példányszámban megjelenő képregényeknél ezt nehéz értelmezni, hiszen az 50-100 darabot többnyire borítékolhatóan mindig ugyanazok a gyűjtők és érdeklődők vásárolják meg, és nincs az a kritika, ami erről le tudná beszélni őket. (És ez fordítva is igaz: olyat sem látott még a világ, hogy egy lelkes műbírálat hatására a nagyközönség rohammal igyekezne bevenni egy képregénybörzés standot, a szakmai elismerés legfeljebb egy hasonló mértékű utánnyomást tudott eddig kiváltani.)
Nem alaptalan tehát feltételezni, hogy az én kritikáim az első és valószínűleg legterjedelmesebb, legrészletesebb visszajelzések az alkotók számára. Akikkel többnyire személyesen is ismerjük egymást, és remélem, mindannyian tudják rólam, hogy a megjegyzéseim, javaslataim egy idealizált, de széles palettát átfogó képregénykoncepcióból fakadnak, nem pedig egy kizárólagosan járható út szigorú értelmezését kérik számon.
A bő lére eresztett felvezetés után pedig rögtön azzal nyitok, hogy egy olyan alkotót fogok bírálni, akit dicsérni szoktam, és egy olyat fogok vállon veregetni, akinek a korábbi munkáiról nem tudtam sok jót elmondani.
Arany és ezüst ("Honvédek és huszárok lengyel földön...", 4.)
Folytatjuk a lengyelországi vándorkiállításra készült 11 magyar képregény online közlését. A negyedik Biecz városához, illetve az 1915. májusi gorlicei áttöréshez kapcsolódik. A történet Molnár Ferenc haditudósítása alapján készült, a forgatókönyvet Bayer Antal írta, a képregényt Németh Gyula rajzolta meg.
(Képek nagyításához: jobb egérgombbal kattintás, Kép megjelenítése menüparancs, nagyító)
6. Szegedi Képregényfesztivál, 2014. november 15.
November 15-én kerül sor az immár hagyományos szegedi képregényfesztiválra. A design ezúttal is Pilcz Roland munkája. További hírek hamarosan várhatók.
A rendezvény Facebook-oldala.
Ezeket soha nem veri meg senki ezen a világon ("Honvédek és huszárok lengyel földön...", 3.)
Folytatjuk a lengyelországi vándorkiállításra készült 11 magyar képregény online közlését. A harmadik helyszíne Jarosław. A történet Molnár Ferenc haditudósítása alapján készült, a forgatókönyvet Bayer Antal írta, a képregényt Barta Szabolcs rajzolta meg.
(Képek nagyításához: jobb egérgombbal kattintás, Kép megjelenítése menüparancs, nagyító)
Asterix képregények és promóció a CBA boltokban
Mától kapható a két új Asterix kötet (A perpatvar és Asterix a helvéteknél), kizárólag a CBA lánc üzleteiben. A kezdeményezéshez egy promóció is kapcsolódik, plüssfigurákkal, párnákkal, kulcstartókkal, kártyagyűjtő albummal.
A Nagy Háború képregénypályázat díjátadója - fényképes beszámoló
Október 15-én este a Szatyor bárban, a díjazottak többségének és a pályázók egy részének a jelenlétében került sor a Nagy Háború Blog és a Magyar Képregény Szövetség által meghirdetett képregénypályázat díjainak az átadására.
A nyertesek névsora itt olvasható, ezek a pályaművek teljes terjedelmükben megtalálhatók a Nagy Háború blog oldalán.
Az eseményt megnyitotta Pintér Tamás, a Nagy Háború Kutatásáért Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke. Balra tőle Babos Krisztina zsűritag (NHB), az asztalnál Pollmann Ferenc történész, zsűritag (NHB), valamint az MKSZ részéről Vass Róbert képregényrajzoló, zsűritag és Bayer Antal ügyvivők. Szép Eszter (MKSZ zsűritag) egyéb elfoglaltsága miatt nem tudott részt venni a rendezvényen.
Pintér főhadnagy ("Honvédek és huszárok lengyel földön...", 2.)
Folytatjuk a lengyelországi vándorkiállításra készült 11 magyar képregény online közlését. A második Tarnów városához kötődik. A történet Molnár Ferenc haditudósítása alapján készült, a forgatókönyvet Bayer Antal írta, a képregényt Sváb József rajzolta meg.
(Képek nagyításához: jobb egérgombbal kattintás, Kép megjelenítése menüparancs, nagyító)
Takarítás ("Honvédek és huszárok lengyel földön...", 1.)
Elkezdjük a lengyelországi vándorkiállításra készült 11 magyar képregény online közlését. Az első Limanowa városához, illetve a limanowai csatához kötődik, amelyben125 ezer orosz és 90 ezer osztrák-magyar katona vett részt. A veszteségek: 30 ezer halott és sebesült az egyik, 12 ezer a másik oldalon. A csata 1914. december 1-től 14-ig tartott, és a Monarchia győzelmével ért véget. A történet Molnár Ferenc haditudósítása alapján készült, a forgatókönyvet Bayer Antal írta, a képregényt Ábrai Barnabás rajzolta meg.
(Képek nagyításához: jobb egérgombbal kattintás, Kép megjelenítése menüparancs, nagyító)
A Nagy Háború képregénypályázat díjátadója - 2014. október 15.
A Nagy Háború képregénypályázat ünnepélyes díjátadójára október 15-én, szerdán este 6 órakor kerül sor a Szatyor Bárban (1111 Budapest, Bartók Béla út 36.).