Alfabéta-interjúk: Varga Bálint Bánk

Az egyik 2015-ös közönségkedvenc egyértelműen A Hegy - Töredékek. Habár a teljes képregényre még várnunk kell, a harmadik (és egyben utolsó) utánnyomást még be lehet szerezni majd a Képregényfesztiválon, ahol az is kiderül, megnyeri-e az Alfabéta-díjat kép-regény kategóriában. Kérdéseinkre Varga Bálint Bánk író válaszoltál, sűrű elfoglaltsága miatt Pintér Márk rajzolónak most nem fért bele az idejébe.

Komornik Eszter: Nem egyszerű tőletek olyat kérdezni, amire ne válaszoltatok volna már legalább háromszor, hiszen két éve nyertétek meg az ArtComix pályázatot, azóta aktívan jelen vagytok a képregényes életben. Hogy halad a közös munka a kibővített stábbal? Ki koordinál, vannak-e határidők – összefoglalva: hogyan változott a munkafolyamat azóta, hogy Márk mellé más rajzolók is érkeztek?

Varga Bálint Bánk: Lassan, de biztosan. Úgy értem, a kezdeti lépések mindig nehezek, és mivel szándékosan nem gyakorlott képregényeseket, hanem egyszerűen tehetséges művészeket kerestünk, van akinek még meg kell találnia a saját képregényes stílusát, amiben kényelmesen tud majd alkotni. Mindezektől – vagyis a kötelező kezdeti csetlés-botlásoktól – eltekintve nagyon jól haladunk!

Hogyan választottátok ki a négy új grafikust? Közös döntés volt? Bemutatnátok őket röviden, illetve elmondanátok, kit miért választottatok? Milyenek a visszajelzések egyébként az új tagokkal kapcsolatban?

Összesen vagyunk most öten, Márkkal együtt 4 rajzolóval, azaz három újonc érkezett hozzánk. Eddig Sulyok Tibor és Kuczora Zsolt egész oldalas hangulat-festményeit látta csak a nagyérdemű, de büszkén állíthatom, hogy aki látta, el volt ájulva tőlük. Ezekből egyébként viszünk a fesztre is egy adaggal A3-as plakátok formájában. A rajzolókat Márkkal egyeztetve választottam ki, mivel ő most nem csak egy rajzoló a többi között, de egy összefogó kapocs is, azaz a Hegy rajzügyi munkálatainak fő koordinátora. Hogy ilyen kacifántos megfogalmazással éljek…

Nagy reményekkel vágtatok bele az Indiegogo-kampányba. Nagyon jól fel volt építve, rengeteg energiát és időt öltetek bele, a tervezett összegnek mégis csak a töredéke gyűlt össze. Mennyire törte le ez a lelkesedéseteket, mennyire volt nehéz ismételten átkalibrálni a megjelenéssel kapcsolatos terveket? Sok kritika ért titeket, vagy inkább támogattak?

Kritika nem nagyon ért minket. A furcsa, hogy az internet inkább mellénk állt, és a kritika a gyenge hazai közösségi finanszírozási összetartást, vagyis annak hiányát érte. Úgy tűnik, nem bízunk itthon még ebben a formátumban eléggé. és nem lehet mindent a Nyugat+Zombik sikeréhez mérni, ami mögött azért országos média is állt, no meg az elsőség varázsa is Olivérnek dolgozott. Nem is beszélve arról, mennyivel könnyedebb témáról van szó, mint a Hegy esetében. De nem hazudunk, kicsit letört minket a dolog, bár sok mindent mi rontottunk el. Túl sok időt és energiát fordítottunk az egészre, eleinte egy 7 perces videó-óriással, egy szinte mini-dokumentum filmnek nevezhető videóval indítottuk el a kampányt, aminél talán hatásosabb lett volna egy 2 perces hangulati összefoglaló. Sok energiát öltem bele, hogy nemzetközi szinten is labdába rúgjunk, támogattak minket például a Red Fang (USA), az Ignite (USA), a Prosperina (UK) zenekarok is, de nem sikerült elérnünk a szükséges kritikus tömeget, így nem lett meg az áttörés. A vicc, hogy ennek ellenére volt olyan támogató, aki amikor már tudta, hogy bukni fog a projekt, Indiegogón kívül küldött nekünk egy jelentős összeget, csak mert hitt bennünk. Nagyrészt ebből finanszírozzuk a Töredékek kötet harmadik kiadását is, és nem győzünk hálálkodni érte.

Milyen intermediális hatások vannak a képregényre?

A Hegy sztoriját a klasszikus noir történetek (filmek és könyvek egyaránt), Lovecraft írásai, Frank Herbert Dűnéje, és Philip K. Dick alkotásai ihlették, míg írás- vagyis rendezésmódját a japán Blame manga, a Watchmen, a V for Vendetta és a Fabulák sorozat inspirálják.

Mi volt először: a forgatókönyv vagy az ötlet, hogy most képregényt szeretnél csinálni? Miért ezt a formátumot választottad az összes lehetséges közül? Lehetett volna regény, vagy akár animáció is.

Bálint: A Hegy eredetileg regénynek íródott. Olyannyira hogy körülbelül 80%-ban készen is volt, amikor Márk munkáit látva eszembe jutott, hogy képregényt írok belőle. Ennyi a története. No meg hozzá tartozik hogy a világ alapját már 11-12 éves korom környékén kitaláltam. Szeretem a képregény műfaját, épp annyira mint a filmekét és a Hegyet képregényben, regényben, filmben vagy akár videojátékban is szívesen viszontlátnám. Nos, ebből a képregény a leginkább megvalósítható (legalábbis elsőre) hátszél nélkül.

Ha valamelyik nagy nemzetközi filmstúdió megkeresne azzal, hogy sorozatot/filmet csinálnának a Hegyből, és te választhatod ki a színészeket, hogyan állna fel a szereplőgárda?

Ez egy baromi jó kérdés, köszönöm! Márkkal egyébként ezt a képzeletbeli listát már nagyrészt összeállítottuk. Hogy csak egy-kettőt említsek: Teo, az inkvizítor: Rufus Sewell; Moses, a nyomozó főhősünk: Josh Hartnett; Emma, Moses felesége: Yvonne Strahovski; A Suttogó: Doug Jones.

Vannak egyéb képregényes projektjeitek is folyamatban, vagy most csak a Hegyre koncentráltok? Ha megjelenik, terveztek még (akár közös) képregényt, esetleg bővítitek a Hegy univerzumát?

Márkkal épp egy egyelőre titkos és rajzolt-írt, de mégsem képregényes jellegű munkán is dolgozunk, ezek mellett ő főleg a tetoválásnak él, én pedig egy nagyregényen és három videojáték sztoriján dolgozom.

Most mivel foglalkoztok civilben, hogy alakult az életetek az elmúlt években? Kaptatok valamilyen megkeresést a Hegy kapcsán?

A Hegy kapcsán tulajdonképpen nem, de közvetetten mégis. Jelenleg például egy szintén (egyelőre titkos) történelmi projekten dolgozom, mint író, ehhez pedig jó referencia volt a Hegy is, más munkáim mellett. Egyébként jelenleg egy grafikai stúdiónál vagyok, mellette pedig már az írás sem csak hobbi, de bevételi forrássá is vált az életemben.