Hungarocomix 2023 - ahogy a látogatók látták

hc2023_bejarat.jpg

Felmérést készítettünk a Hungarocomix 2023-ról, néhány egyszerű kérdést tettünk fel egy Google űrlapon, a Facebookos felületeinken keresztül. A kapott válaszok száma meghaladja a résztvevők 10 százalékát, így nagyjából reprezentatívnak tekinthető.

A válaszadók közel 80 százaléka jelen volt a rendezvényen, a többieknek vagy eleve nem volt jó az időpont, vagy az utolsó pillanatban közbejött valami. Ketten mondták azt, hogy azért nem jöttek el, mert már minden számukra érdekes képregényt megvásároltak webshopban vagy más helyen, és egy olyan válaszadó volt, aki azért, mert nem volt rá kerete.

A következő kérdés arra irányult, hogy a 40+ standból ki hánynál vásárolt. Legtöbben a „max. 5-6 standnál” lehetőséget választották (38 százalék), további 30 százalék pedig még több árust keresett fel. Valamivel kevesebben válaszolták azt, hogy csak 1-2 helyen vásároltak, ketten pedig csak nézelődtek a vásártéren.

A válaszadók túlnyomó többsége, 90 százalék vásárolt valamelyik kiadótól, kétharmaduk a jelenlévő alkotóktól, alkotócsoportoktól. A kereskedők asztalainál minden harmadik-negyedik látogató talált a kedvére valót.

Azt is megkérdeztük, hogy kinek vásároltak a látogatók: 64 százalékban csak saját maguknak, a többiek megbízásokat is teljesítettek, illetve ajándékba is vettek képregényt, az utóbbiak aránya 20 százalék volt.

Egyre jobban terjed a képregényes rendezvényeken is a bankkártyás-telefonos fizetés, de a látogatók közel 55 százaléka még mindig kizárólag készpénzzel fizetett.

Az egyik legérdekesebb kérdés a vásárlói magatartásra vonatkozott: legtöbben (42 százalék) úgy nyilatkoztak, hogy csak azt vették meg, amit megterveztek. 20 százalék tartotta magát egy előre megszabott kerethez, 38 százalék viszont „hagyta magát elcsábítani”.

A Hungarocomix programjai közül természetesen a vásártér volt a legnépszerűbb, csak ketten válaszolták azt, hogy ott nem is néztek körül. A színpadi műsor egyik-másik programjára minden negyedik válaszadó ült be. A gyerekfoglalkozások iránti érdeklődés kicsit meghaladta a 10 százalékot (a fotókon látható, hogy folyamatosan 10-12 fő vett részt ezeken, néhányan a szüleikkel együtt). A cosplayerekkel a válaszadók közül négyen készítettek közös képet.

hc2023_dedik_szinpad.jpg

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a látogatók mely más képregényes (jellegű) rendezvényeken jártak ebben az évben. A legtöbben (bőven 60 százalék fölött) a májusi fesztivált és legalább az egyik (tavaszi, nyári vagy őszi) képregénybörzét is felkeresték. Nagyjából 40 százalék járt a júniusi Budapest ComicConon, 13 százalék valamelyik MondoConon, a GeekConon hárman.

Közel 30 százalék legalább egy nagyobb vidéki képregényes rendezvényen is részt vett: a legtöbben (10 fő) Szegeden. A további lehetőségeket 1-5 válaszadó választotta, itt nem szignifikánsak a különbségek.

92 százalék biztosan eljön vagy szeretne jövőre is eljönni a Hungarocomixra, mindössze öten mondták azt, hogy nem valószínű.

A válaszadók közel fele volt olyan kedves, hogy hosszabb-rövidebb értékelést is adott az eseményről. A kérdéseink így szóltak: mi tetszett / mi nem tetszett a Hungarocomixon?

A pozitívumok között főként a kényelmesen áttekinthető, levegős és jól megvilágított termet és a helyszín könnyű megközelíthetőségét emelték ki. Nagyon meg voltak elégedve a széles kínálattal, és többen megemlítették a szervezett dedikálást és a gyerekprogramokat.

hc_vasarter.jpg

A kritikai észrevételek közül a legtöbb a színpadi hangosítást érintette. Nyolcan tették szóvá, hogy a túl hangos beszélgetések zavarták a vásárlást – egyvalaki viszont éppen fordítva, úgy érezte, hogy a háttérzaj miatt nem tudja követni a színpadi társalgást. Míg a többség abszolút meg volt elégedve a helyszínnel és a hangulattal, hárman nagyon nem kedvelik a Lurdyt, jellegtelennek tartják. Szintén hárman jelezték problémaként, hogy a dátum fizetésnap előttre esett, két vásárló keveselte a kártyával fizetési lehetőségeket. A beszélgetéseket egyvalaki minősítette érdektelennek, egy főnek pedig a Lurdy-házon belüli eligazodás jelentett némi gondot.

Még egyszer megköszönve a részvételt és a visszajelzéseket, a szervezők az alábbiakat válaszolják a felvetésekre:

- Dátum: ezzel a problémával tisztában voltunk, de sajnos mire hozzá tudtunk látni a szervezéshez, ez volt az egyetlen szabad időpont. Jövőre már le van foglalva a hely és a dátum, fizetési utáni napon lesz.

- Helyszíni irányjelzés: elismerjük, hogy ezen lehetne javítani. A lehetőségek korlátozottak, ugyanis a bevásárlóközpont és a rendezvényközpont külön cégek, ezért a plázán belüli reklámozásnak mások a feltételei. Néhány évvel ezelőtt helyeztünk el plakátokat és szórólapokat, és kicsit drágának találtuk ennek az árát. Jövőre átgondoljuk, hogy mit lehet mégis tenni, ami nem kerül aránytalanul sokba.

- Hangosítás: ez az „egyterűség” hátulütője. Azért volt annyira kényelmes az elhelyezés (és ezért tűnhetett egyeseknek úgy, hogy „kevesen” vagyunk), mert egyetlen teremben volt minden. Korábbi rendezvényeken pedig egy jóval kisebb létszám is a zsúfoltság érzetét keltette... Az is kérdés, hogy ha egy másik teremben, vagy akár csak ebben a nagy teremben, de paravánokkal elkülönítve és a hangosítás egy részt lekapcsolva tartjuk a műsort, odamennének-e egyáltalán az érdeklődők. Átgondoljuk.

- Ehhez kapcsolódva némileg: az egyik hosszabban kifejtett válasz több szakmai programot szeretett volna. Reméljük, ezt a fesztiválon meg fogja találni, elvégre a Hungarocomixon szándékosan (és a korábbi tapasztalatokból is okulva) a vásáron van az elsődleges hangsúly.

Kellemes ünnepeket kívánunk mindenkinek, és találkozunk május közepén, a 19. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztiválon!