Alfabéta-interjúk: Csordás Dániel
A jó szokásokat szeretjük megtartani, ezért idén is végigkérdezzük az Alfabéta-jelölteket képregényeikről, aktuális munkáikról, terveikről. Kezdjük a sort Csordás Danival, aki az Életben maradnának kampányhoz készített versadaptációjával van versenyben 2016 legjobb webcomic-jának címéért.
Hogyan kerültél a projektbe? Sok megkötés volt?
Felhívtak a DeepInsight ügynökségtől, ők csinálták ezt a kampányt a NYugdíjasok Országos Szövetsége részére. Ezt a verset választották nekem, a feldolgozást teljesen rám bízták, csak a terjedelem (4 oldal) volt kötött.
Miben látod a képregény sikerét? Sok visszajelzés volt képregényes körökön kívülről is? Voltak, akik elkezdtek politizálni, vagy pont ez volt a cél?
Ahogy Arany korában, most is van aktuálpolitikai áthallása a versnek, amire a megvalósításnál rá is játszottam. Néhány nagyon egyértelmű utalást kivetettek belőle, pl az eredeti verzióban a lakoma egy futballstadion gyepén zajlik. Lehet, hogy majd publikálom a hardcore verziót. De azt hiszem enélkül is teljesen egyértelmű, hogy Orbán Viktorról szól. Talán emiatt is futott be a Facebookon elég szép karriert. Magán a weboldalon több, mint 100 000 egyedi látogató volt, de minden csatornát egybevéve közel 4 millióan találkoztak a képregényekkel. Az online sajtóban is foglalkoztak vele: többek között Index, NLCafé, Blikk, Vs.hu, de még a Kuruc.info is. :)
Milyen volt kilépni a szerzői képregények világából és egy már kész, mindenki által ismert szöveggel dolgozni? A versforma hogyan befolyásolta a képregénykészítést?
Kész szöveggel dolgozni olyan szempontból könnyebb, hogy nem kell a sztorit, a szöveget kitalálni. A paneleket nálam a verssorok száma határozta meg, a méretüket egységesre vettem, mert így passzolnak a vers ritmusához. Igyekeztem a képi világot kicsit elemelni a verstől, egyrészt félig-meddig a mai korba helyeztem a történetet, másrészt arra törekedtem, hogy ne szó szerint azt lássuk a képen, amit a szöveg leír, legyen játékos a kép-szöveg viszony.
Máshogy állsz hozzá egy saját alkotáshoz mint amikor megrendelésre dolgozol?
Ez attól függ, mennyire ad szabad kezet a megrendelő és mennyire érdekes a feladat. Mivel többnyire storyboardokat csinálok, ott sem igény, sem lehetőség nincs a művészi megoldásokra.
avaly az 56-os emlékév kapcsán is volt egy megrendelésed. Tudnál erről mesélni kicsit bővebben? MI alapján döntesz, hogy elfogadsz-e egy-egy megkeresést?
Egy Facebook oldalra és egy hozzá kapcsolódó blogra készítettem képregényes kinézetű posztokat, 1956 hőseiről, eseményeiről, előtte pedig az olimpia alatt hasonlókat a versenyzőkről, egy másik Facebook oldal számára. Megrendelések elfogadásánál természetesen első szempont a kínált pénz. Ha a munka érdekes, kreatív, az már csak hab a tortán.
Milyen projekten dolgozol most? Tudod már, mivel fognak jelölni a jövő évi Alfabétára?
Egyelőre nem árulhatom el, min dolgozom, de nagyszabású projekt, a jövő évi Alfabétára biztos nem fogják jelölni, mert addigra valószínűleg még nem készül el.
Komornik Eszter