Képregény és politika - Vass Róbert villáminterjú a "Különös, idegen nyelven 2017" ürügyén

Az Alfabéta-díjas Vass Róbert folytatja a történetmesélést a Különös, idegen nyelven karaktereivel. Az új képregény korhatármegjelelöése szókimondást, az elmúlt fél év Facebook-posztjai (link) pedig politikai témákat ígérnek. A negyven új képregényt tartalmazó kiadványt a Nero Blanco kiadó standjánál érdemes keresni a holnapi Hungarocomixon. Villámgyors beszélgetés Vass Robival:

Sz. E.: Miről szól a  Különös, idegen nyelven  2017?

V. R.: Folytatódnak a 2004 óta rajzolt figuráim (Karcsi és a földönkívüli János) "kalandjai". Ez a füzet is rövid, epizódszerű szösszeneteket tartalmaz. Sokat járnak kocsmába és tüntetésre. Szerettem volna, ha úgy beszélnek benne az emberek, mint ahogy valójában is, úgyhogy sok a káromkodás. Ezért van rajta a 16-os karika.

vass_1.jpg

Sz. E.: A címlap színeit és szerkezetét nézve az első kérdés, hogy ez mennyire politikai kommentár? Az időnként posztolt politikai kommentárképregényeid is benne lesznek?

V. R.: Annyi politika jelenik meg benne, amennyi bárki életében, ha lemegy az utcára vagy kinyit egy újságot. Tehát sok. Azért remélem, hogy másról is szól, mert  nem parlamenti közvetítés a cél. A Facebookra/Tumblrre posztolt képek közül csak egy lesz benne, amit fontosnak tartottam megjelentetni.

Sz. E.: Mennyi idő alatt készült el?

V. R.: Év eleje óta tervezem fejben. Az első ceruzás vonalak szeptember eleje táján kerültek fel a végleges lapokra.. Direkt elhatároztam, hogy vagy most, idén jelenik meg, vagy soha. Kézzel dolgozom, igyekszem mindent kézzel csinálni, amit tudok. A betűket is.

Sz. E.: Mikor van időd képregényt készíteni egyáltalán? 

V. R.: Köszönöm a kérdést. Az olvasók talán nem tudják, hogy családom van, és teljes munkaidős “polgári” állásom. Ezek mellett tényleg nem volt könnyű. A gyerekek elalvása után sikerült egy-két órákat lecsípnem, illetve kivettem pár nap szabadságot. Ezúton szeretném megköszönni a feleségem türelmét! Egyébként sokkal kevésbé kidolgozottak a rajzok, mint az eddigi képregényeimben voltak.. . Elképzelhető, hogy lesz, aki a grafika miatt nem veszi majd meg. Így jártam. :) 

Sz. E.: Van olyan tanulság, amire készítés közben vagy után jöttél rá?

V. R.: Direkt megváltoztattam a hozzáállásomat annak érdekében, hogy készen legyen a képregény, úgyhogy ez emiatt is ilyen kísérleti dolog volt - annyiban, hogy mások voltak a prioritásaim. Az volt a fő, hogy elkészüljön. Túlzás lenne azt mondani, hogy MINDEN alá lett ennek rendelve, mert azért érdektelen, "alibi" dolgot nem adtam volna ki.

Sz. E.: Van esetleg előzményed, példaképed, akik szerinted jól reflektálnak a közéleti eseményekre képregényes eszközökkel?

V. R.: Nem tudok róla, hogy ilyen jellegű, hosszabb képregény jelent volna meg az utóbbi években Magyarországon. A közéleti témák feldolgozásának errefelé inkább a karikatúra vagy párkockás képcsík a jellemző formátuma. Példának említhetném Marabu műveit vagy az újabb Napirajzokat, de ezek csak most jutottak eszembe, ahogy gondolkodtam a kérdésen. Írás-rajzolás közben nemigen gondoltam arra, hogy bárkivel versenyeznem kellene, vagy ilyesmi. Persze szokás szerint lopkodtam innen-onnan, de Marabuéktól pont nem. Azt hiszem. Külföldi politikai/közéleti képregényeket nemigen olvasok sajna - de nem azért, mert nem szeretnék.

Sz. E.: Ez már a nagyonsokadik képregényed. Mi az, amire egy kezdő alkotó szerinted mindenképpen figyeljen oda?

V. R.: Hú, azért én hobbi-képregényes vagyok, nem biztos, hogy mérvadó a tanácsom,  de ha azt kérdezed, hogy mit csinálnék másképp, ha most kezdeném, az lenne a a válaszom: hamarabb eldönteném, hogy ezzel akarok foglalkozni, és jobban ráfeküdnék az önképzésre, gyakorlásra, önmagam menedzselésére.

Szép Eszter

Galéria a képregény oldalaiból: