Képregény

2014.jún.10.
Írta: Bayer Antal Szólj hozzá!

Lucky Luke 19: A fejvadász - kritika

LuckyLuke19_1.jpgAz előző magyar nyelvű Lucky Luke-epizód John Ford vadnyugati történetei előtt tisztelgett, a legutóbbi viszont a spaghetti westernnek piszkál oda egyet, de olyan finoman, ahogy arra csak René Goscinny volt képes. A két rész eredeti megjelenése között nyolc év telt el (1964, 1972), és pont erre az időszakra esnek Sergio Leone munkásságának legemlékezetesebb filmjei, amelyeknek a főszereplői, Clint Eastwood és Lee Van Cleef ikonná válásukat köszönhetik.

Hihetetlen népszerűsége ellenére az új alzsánernek nem csak rajongói voltak, és főként a klasszikus western rajongói aggodalmaskodtak azon, hogy a leginkább John Wayne által alakított, modorukban kissé pokróc, de velejéig becsületes, morális iránytűként alkalmazott hősök helyét átveszik az olyan figurák, akik csak akkor használják a közjót, amikor az egybeesik saját érdekükkel, legyen az anyagi haszonszerzés vagy személyes bosszúállás.

Tovább

Képregény a partraszállásról Robert Capa fotói alapján

OmahaBeach_BDcouv.jpgA Dupuis kiadó Aire Libre sorozatában jelent meg az Omaha Beach, 6 juin 1944 című képregényalbum, amely a normandiai partraszállást dokumentáló magyar származású fotóművész, Robet Capa felvételei alapján készült.

A kiadvány társkiadója a négy társával együtt Capa által alapított Magnum fotóügynökség. Az 52 oldalnyi képregény 40 oldal archív fotóanyag egészíti ki. A 70 évvel ezelőtti eseményt felelevenítő képregényt Jean-David Morvan írta, Dominque Bertail rajzolta.

A kiadó honlapján a címlap melletti + jelre kattintva bele lehet lapozni a képregénybe.

CapaBD_extrait.jpg

 

 

Vidák Zsolt kiállítása a kArton galériában, 2014. június 13-július 4.

Vidak_Karton.jpg

"A 2008-ban a Moholy-Nagy Művészeti egyetem grafika szakán legjobb diploma díját elnyert grafikus, Vidák Zsolt munkáit Magyarországon kívül már több európai és afrikai(!) országban bemutatták. Számos csoportos kiállításon szerepelt már, de nagyobb lélegzetű önálló kiállítására még nem került sor. A kArton galériában ezt a hiányt kívánjuk pótolni, és bemutatni az elmúlt években készült alkotásait.

Először is itt lesz Pipien Molestus… az a Pipien Molestus, aki a Symposion Sínbusz című különkiadásaként megjelent szürreális nyelvjátékokból felépített történeteinek főhőse (nota bene: nem csak illusztrálta, írta is Vidák Zsolt).

Lesz több (két-vagy többoldalas) képregény a Last Trip és a vendégszeretős-hentesbárdos Greetings from Hungary. Lesz itt békebeli bélyeg(portré)sorozat híres emberekről (Hajdú Farkas-Zoltán Békebeli 1913 c. kötetéből) és Zsolt kedvtelésből készített portrésorozata kedvenc híres kultúr-személyeiről (Bulgakov, Kafka, Georg Grosz…) készült portréi. Lesz sűrű kompozíciójú, mindigvalamiújatfelfedezős fekete-fehér giga-grafika, meg Budapest, szabadkézzel. Ilyesvalamik. Ave Pipien Molestus!"

Vidák Zsolt honlapja. Vidák Zsolt képregényei megjelentek a Roham magazinban és a Népszabadság hétvégi mellékletében is.

Megnyitó: 2014.június 12. 19 óra
Megnyitja: Pálfi György grafikusművész
Megtekinthető: 2014. június 13-július 4.
Helyszín: kArton Galéria, 1054 Budapest, Alkotmány u. 18.

Címkék: kiállítás

Popjak Comixx, június 5-én a Rohamban

PopjakComixx.jpg

"Habár a kilencedik művészet a mozgóképnél legalább egy fél évszázaddal idősebb, kanonizálása és kiemelkedése a lenézett szórakozási formák közül csupán a huszadik század utolsó évtizedeiben kezdődött meg. Az arányaiban máig kisszámú magyar nyelvű kiadások változatosak ugyan és egyaránt találunk köztük nagykiadós klasszikusokat (Sandman, Batman: Arkham Asylum), mint szerzői és személyes graphic novelt (Maus, Persepolis) vagy formabontó elméleti munkát (A képregény felfedezése), egyelőre csupán a médium egy szűk szegmensét tették itthon láthatóvá. Így a comiXconnection nemzetközi vándorkiállítása (ami Budapesten május 8. és június 5. között látható a kArton galériában és a Müsziben) úttörő kezdeményezés: nem csupán bemutatja a kortárs kelet-európai alkotókat, de ezzel együtt a kiállított hazai művészek munkáit is nemzetközi kontextusban értelmezi.

A PopJak és a comiXconnection által közösen szervezett záróeseményen a meghívott művészekkel és esztétákkal beszélgetünk a különböző intézményi keretek (mainstream, indie, underground), a képregényen belüli formák és műfajok (graphic novel, comic strip) sajátosságairól, a társművészetekkel való viszonyáról és egy hibrid médium lehetőségeiről kortárs európai kultúrában.

Résztvevők: Maksa Gyula (PTE, kutatási területei a médiaelmélet és kultúraköziség), Jakatics-Szabó Veronika (képzőművész), Rónai-Balázs Zoltán (költő, író), Szöllősi Géza (képzőművész, a Roham magazin művészeti vezetője). Moderál: Sepsi László."

Helyszín: Roham (Budapest VII. Dohány utca 22), idő: 2014. június 5, 19 óra

A Tintiné a legdrágább képregényoldal rekordja

Rekordösszegért, nettó 2,5, bruttó 3,4 millió euróért kelt el egy eredeti képregényoldal egy párizsi árverésen. Az Hergé által 1937-ben készített rajzot eredetileg 700-900 ezer euróra becsülte az Arcturial aukciósház. Valójában nem is képregényoldalról, hanem egy úgynevezett előzékről (a kötetek belső borítóját díszítő rajzokról) van szó, amely húsz éven keresztül szerepelt a Tintin-albumokban, és a száguldó riporterfiú egyes kalandjaira utaló részleteket mutatott be. Forrás: Libération.

Tintin_rekordar_oldal.JPG

Képregény a Café Amsterdam programján

Cafe-Amsterdam-2014_8.jpgHáromnapos irodalmi rendezvényre kerül sor 2014. május 29. és 31. között a Brody Studios-ban (Budapest 1064, Vörösmarty utca 38), a Holland Irodalmi Alapítvány szervezésében.

A Café Amsterdam három egymást követő estén fogadja az érdeklődőket neves vendégekkel. A holland, német, angol és magyar írók mellett helyet kapott a képregény is: Ben Katchor amerikai, Barbara Stok holland és Csordás Dániel magyar képregényalkotók előadásait, beszélgetéseit hallhatjuk.

A képregényes program részletesen:

Május 29, csütörtök, 19.15-19.45: Ben Katchorral beszélget Hand-Drying in America and other stories című kötetéről Scott Alexander Young az 1. emeleti kávézóban

Május 30, péntek, 19.25-19.45: Hogyan lehet képregényt készíteni Vincent van Gogh életéről? Barbara Stok képregényrajzoló előadása az 1. emeleti kávézóban

Május 30, péntek, 21.30-22.00: A skicctől a képregényig: Ben Katchor előadása alkotói folyamatáról a pincehelyiségben

Május 31, szombat, 19.30-21.00: Érzelmek képekben, a képregényalbum mint irodalmi kifejezésforma. Beszélgetés Csordás Dániel, Ben Katchor és Barbara Stok részvételével. Moderátor: Scott Alexander Young. A beszélgetés helyszíne az 1. emeleti kávézó.

Teljes program a Litera.hu oldalán.

Jegyár: 1200 forint, diákoknak 700 forint.

Bayer Antal előadása a Petőfi Irodalmi Múzeumban, június 5-én

petofi_irodalmi_muzeum_logo.jpgÚjabb képregényes témájú előadásnak ad otthont 2014. június 5-én a Petőfi Irodalmi Múzeum.

Az adaptáció kísértése: irodalom és képregény címen Bayer Antal képregénykritikus, a Magyar Képregény Szövetség ügyvivője tart számos képpel illusztrált előadást.

A szerzőnek 2013. végén megjelent azonos című tanulmánykötete irodalom és képregény viszonyát vizsgálva arra a kérdésre keres választ, hogy a két médium különbözőségei dacára milyen szándékok vezérelhetik azokat az alkotókat, akik saját történet megírása helyett irodalmi művek átdolgozására vállalkoznak, milyen eszközöket használnak fel erre, és jellemzően milyen eredményre jutnak.

Bayer_AdaptacioKisertese.jpgHelyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum (1053 Budapest, Károlyi utca 16.)

Időpont: 2014. június 5, csütörtök 17 óra.

A belépés díjtalan.

A kapcsolódó kiadvány helyben megvásárolható.

A Petőfi Irodalmi Múzeum és az MKSZ közös rendezvénye.

 

 

Képregény Kedvelők Klubja, 2014. május 29.

KKK_logo.jpgA Képregény Kedvelők Klubjának májusi összejövetele 2014. május 29-én, csütörtökön, 18 órától kerül sor a kArton Galériában (1054. Bp. Alkotmány u. 18.), ahol a 75 éves Lőrincz L. Lászlót köszöntjük.

A Windom Kiadó jóvoltából erre az alkalomra jelent meg az író fantasztikus művei nyomán készült képregényválogatás: A föld alatti piramis. A kiadvány rajzolói közül Vass Mihály és Matheika Gábor lesz a vendégünk. A beszélgetést Kiss Ferenc, a képregények forgatókönyveinek írója vezeti.

LLLFoldAlattiPiramis.jpg

Dylan Dog minikiállítás a Pizzicában

DylanDog1.jpgMájus 20-án este 7 órakor kis kiállítás nyílik a Pizzica étteremben (Budapest 1065, Nagymező utca 21) "Dylan Dog, a rémálmok nyomozója - Magyarországon" címen. A kiállítást megnyitja a gyűjtemény két tulajdonosa, Giovanni Gallotta és Antonio Di Carlo, valamint a magyar nyelvű kiadás szerkesztője, Bayer Antal.

A megnyitón Sir Weirdo keveri a zenéket. A megnyitó Facebook-eseménye.

Címkék: kiállítás

Laudáció Tálosi András Korcsmáros Pál-díjához

A képregénykészítés roppant egyszerű dolog, csak két képességgel kell rendelkezni hozzá, ami az alábbi három: az illető tudjon rajzolni, tudjon írni, és tudjon történetet mesélni. Hiszen a képregény nem egyszerűen képek és szövegek sajátos elegye, ahogy azt néha emlegetni szokták: a két összetevő szerves egészként tolmácsolja azt a történetet, amit a szerzője el akar mesélni. És pont azért választja ehhez a képregényt, mint médiumot, mert ez erre a legalkalmasabb.

Tálosi András a képregényt választotta, amikor 2008-ban, éppen egy képregényfesztivál alkalmából megjelentette első munkáját, a Charax első fejezetét. Akkoriban ébredezett az úgynevezett szerzői szcéna, amely a hazai képregénypiac sajátosságaiból kifolyólag nálunk nem feltétlenül alternatív, önreflektív vagy éppen kísérleti képregényt jelent, hanem minden olyan művet, amelynek a szélesebb körű kiadását túl nagy kockázatnak tekintették a kiadók, így alkotójuk kénytelen volt saját kezébe venni a dolgokat. És valóban, Spurinak – ezt a becenevet is azonnal megtanultuk – már ebben az első megismert képregényében jelen voltak a szélesebb közönségnek szóló képregények legfontosabb elemei, a rajztudás, az írástudás és a mesélni tudás.

Tovább

ArtComix 2014 képregénypályázat - a nyertes

A 10. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztiválon tartott prezentációk alapján a zsűri A Hegy című képregényprojektet szavazta meg a Libri kiadó és az MKSZ közösen meghirdetett pályázata nyertesének. Gratulálunk!

A HEGY - író: Varga Bánk Bálint, rajzoló: Pintér Márk

"A Hegy egy tudományos fantasztikus, poszt apokaliptikus történet, mely ötvözni készül a politikai dráma, a családregény, a noir és a krimi elemeit. Három fő szál, és több mellékszál építkezik a történetben, hol találkoznak, hol pedig elválnak egymástól. A három történetszálhoz három kulcsfontosságú szereplő társul, akik által az olvasó betekintést nyer a Hegy legkülönbözőbb rétegeibe, a legfelsőbb szinteken lezajló politikai csatározásoktól egészen a családi fészekben, vagy az emberi elmében lezajlódó háborúkig…"

Varga_Pinter_Hegy.jpg

Címkék: pályázat

A 10. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztivál teljes programja, információk

10BNKF_kiskep.jpgIdőpont: Május 18, vasárnap. Nyitás 10 órakor, zárás 18 órakor.

Helyszín: Dürer-kert, Ajtósi Dürer sor 19-21.

Megközelítés: A 74-es (Astoria/Károly körút->Csáktornya park) és a 75-ös trolibusz (Jászai Mari tér->Puskás Ferenc stadion) Zichy Géza utcai megállója 10 méterre van a bejárattól. A másik oldalról érkezve mintegy 30 méter.

Belépő: 600 forint, 10 év alatti (felnőtt kíséretében érkező) gyerekeknek ingyenes. Az első érkezők ingyen képregényt kapnak ajándékba, amíg a készlet tart!

A rendezők hozzájárulnak a helyszíni fényképezéshez és forgatáshoz. Sajtókapcsolat, interjúkérés: kepregenyszovetseg@gmail.com

Fontos megjegyzés: a helyszínen csak a Dürer-kert büféjében vásárolt étel és ital fogyasztható. A látogatók a magukkal hozott élelmiszereket és italokat leadhatják megőrzésre a bejáratnál.

A fesztivált a Magyar Képregény Szövetség megbízásából a Képes Kiadó rendezi. A külföldi vendégek részvételét a Francia Intézet, a Pro Helvetia alapítvány és a Lengyel Intézet támogatja.

Program (a változtatás jogát a szervezők fenntartják):

Tovább

A 10. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztivál külföldi vendégei

Röviden bemutatjuk a május 18-i 10. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztiválra érkező külföldi vendégeinket.

Boulet

Boulet (Franciaország)

Született 1975-ben, polgári neve Gilles Roussel. Művészeti tanulmányaiat Dijonban és Strasbourgban végezte. 1998-ban egy Svájcban rendezett képregénypályázaton felfigyelt rá Zep (a Titeuf alkotója), és meghívta akkor induló Tchô! című képregénymagazinjába, amelybe Boulet három éven át rajzolt. Első önálló albuma (Raghnarok) 2001-ben jelent meg. 2004-ben indította képregényes blogját, amely gyorsan igen nagy népszerűségre tett szert, napi 30 ezer letöltéssel. A blognak 2009 óta angol verziója is létezik, Franciaországban Notes címen kötetekben is megjelenik. Rajzolt két kötetet a híres Donjon (Torony) sorozatból is. A fesztiválon egy szabad rögtönzést mutat be, valamint megjelenik egy magyar nyelvű válogatás a blogjáról, Jegyzetfüzet címen.

Boulet részvételét a fesztiválon a budapesti Francia Intézet támogatja.

Hélène Becquelin

Hélène Becquelin (Svájc)

A Lausanne-i alkotó 1987-ben végezte el a művészeti iskolát, majd reklámügynökségeknél dolgozott grafikusként. Gyermekei születése után szabadúszóként dolgozott tovább, majd 2006-ben indította el a blogját Angry Mum címen, amely hamar népszerű lett, és két kötet nyomtatásban is megjelent az anyagból. A fesztiválon a blog ihletéről beszélgetünk vele, valamint megjelenik egy válogatás a két kötetből, Angry Mum felkapja a vizet címen.

Hélène Becquelin részvételét a fesztiválon a svájci Pro Helvetia alapítvány támogatja.

Claudio Chiaverotti

Claudio Chiaverotti (Olaszország)

Az 1965-ben született író először fogtechnikusnak tanult, majd jogi tanulmányokat is folytatott, mielőtt eldöntötte, hogy főállású képregényíró lesz. Elsőként Bonvi mellett dolgozott, a Sturmtruppen című képregényhez írt történeteket. Három évvel később, 1989-ben került a Bonelli kiadóhoz, ahol ő lett Tiziano Sclavi mellett a legfontosabb írója a Dylan Dog-sorozatnak, majd 1998-ban megalkotott egy saját karaktert is, a posztapokaliptikus világ kalandorát, Brendont. A fesztiválra megjelenik egy Dylan Dog-különszám, amelynek Chiaverotti az írója.

Bartosz Sztybor

Bartosz Sztybor (Lengyelország)

1980-ban született Varsóban. Pályafutását megosztja a film és a képregény között. Számos képregénye jelent meg antológiákban, kritikusként több lapban is publikál. Több regiszterben dolgozik, gyerekeknek szóló történeteket és kísérleti képregényeket egyaránt ír. Jelenleg is fut egy 2 oldalas sorozata történelmi képregényekből és két képsora hetilapokban. Egy képregénye megjelent angol nyelven, a Zombie Terrors című e-comic sorozat 4. számában. Képregényei díjakat nyertek nemzetközi fesztiválokon, hazáján kívül Olaszországban, Szerbiában, Macedóniában és Hollandiában). Legismertebb figurája Kapitan Mineta, amelynek a rajzolója gyakori szerzőtársa, Piotr Nowacki. A fesztiválra is közös kiadványuk jelenik meg, a szöveg nélküli történeteket tartalmazó Options.

Sztybor blogja.

Piotr Nowacki

Piotr Nowacki (Lengyelország)

A mérnök végzettségű rajzoló 1979-ben született, hat éve él Varsóban. Képregényeket, illusztrációkat és karakterterveket készít, két éven át főszerkesztője volt a Karton képregénymagazinnak. Munkáival részt vett lengyel kollektív kiállításokon Magyarországon, Litvániában és Izraelben. A brit Comical Animal online képregénymagazin több számában is jelent meg képregénye. A fesztiválon részt vesz közös rögtönzésekben hazai és vendégrajzolókkal együtt.

Nowacki blogja.

Nicolas Grivel

Nicolas Grivel (Franciaország)

Nicolas Grivel az Hachette kiadócsoporthoz tartozó Pika képregénykiadónál szerzett tapasztalatait kamatoztatva hozta létre a Nicolas Grivel Agency-t, amely számos ismert alkotónak a munkáit közvetíti ki világszerte, vannak partnerei Amerikában, Kínában, Angliában, Olaszországban, Ausztriában, Kanadában és Ausztráliában is. A képregényről és a kiadói munkáról tart órakát két francia és egy amerikai egyetemen. A fesztiválon a két legnagyobb nyugati képregényes piac, az amerikai és a francia-belga jelenlegi állapotáról tart előadást, kiemelve, hogy milyen lehetőségek nyílhatnak az érdeklődők előtt.

 

süti beállítások módosítása
Mobil