Alfabéta-interjúk: Jánka Ádám

Jánka Ádámot most jelölték először Alfabéta-díjra. A WheelersComic stripsorozat alkotója bemutatkozó-interjújában beszélt többek között az interneten terjesztett képregények lehetőségeiről, kedvenc alkotóiról és a médiumhoz fűződő személyes viszonyáról is.

wheeler.jpg 

Mikor kezdtél képregényeket készíteni, s hogyan keveredtél a műfajhoz?

Lényegében mióta az eszemet tudom, rajzolok és imádom a képregényeket. Már általánosban is firkáltam egy képregényfüzetet, persze egy alsó osztályos színvonalának megfelelően. Első képregényem a Garfield volt. Régen nagyon szerettem az egyszerű, letisztult humorát és rajzstílusát. Később persze jöttek más képregények. Elsősorban a Star Wars képregények (a szuperhősök nekem kimaradtak,) aztán a 2000-es évek első felében futottam bele életem első webcomic-jába, a VG Cats-be. Mivel nem igazán tudtam angolul, unokatesómmal együtt olvastuk, aki már akkor is jól tudott fordítani. Nagyon megtetszett és elhatároztam: KELL EGY ILYEN! Az tetszett leginkább, hogy nem kell se kiadó, se nyomtatás: feldobom a kreálmányom a világhálóra, és eljut az emberekhez. Az internet a szegény ember kiadója. Egyébként a magyar webképregények szerintem egyre inkább feltörőben vannak - talán egy nap nem csak Csordás Dani meg Sanyi, a bagoly (és még páran) jelentik az egészet kis hazánkban. Talán 2010 körül futottam bele hazai webképregényesekbe, és ez új lendületet adott álmaimnak – ekkor kezdtem el komolyabban dolgozni a "projekten". 2011-ben készültek el az első koncept artok, majd 2012 januárjában az első képsorok. Évekkel korábban ugyan voltak már más képregényeim, de azok pár oldalnál tovább nem jutottak. Rajzolni sose tanultam, csak annyit, amennyi rajzóránk volt a suliban régen.

A WheelersComic-ot 2011-ben kezdtem el komolyabban megtervezni, mivel az egyetem és az albérleti élet jóval unalmasabbnak bizonyult, mint ahogyan én arra számítottam Az első képsor megjelenése így is 2012. február 29-e lett, szökőnap. Ugyan magát a sztorit még középsuliban (2007-2011) találtam ki, legalábbis az alapokat hozzá, azóta rengeteg dolog változott.

A képregényrajzoláson kívül mivel foglalkozol?

Jelenleg végzős vagyok a Kecskeméti Kertészeti Főiskolán. Ha időm engedi, rajzolok, vagy más történeteken gondolkozom, de csak elméleti szinten. Illetve más hazai webképregényeseknek segítek saját alkotásuk kivitelezésében.

Miről szól a stripsorozat? Honnan veszed az ötleteket?

A Wheelerscomic alapvetően egy karakterközpontú képregény. Annyira nem is a cselekményen van/lesz a hangsúly, hanem a szereplőkön és azok jellemfejlődésén. A kerettörténet lényegében néhány egyetemista életéről szól, akik a felnőtté válás küszöbén állnak - az más kérdés, hogy néhányuk még huszonévesen se áll erre készen. Mindezt persze egy humoros körítéssel tálalom. A világ elég furcsa, és érthetetlen - kezdve azzal, hogy az összes főszereplő ló, vagy legalábbis félig az. Az ötletek a legjobb kérdés. Igazság szerint van egy apró, kék füzetem, amibe folyamatosan rajzolok és jegyzetelgetek (ami éppen eszembe jut). Néha csak egyszerű firkák, meg ösztönös gondolatok, máskor vannak benne igazán érdekesek gondolatmenetek is. Ezeket általában később is felhasználom, a legtöbb ötletem innen ered.

Miért pont a DeviantArt-on posztolod a részeket?

A DA egy kényszermegoldás volt eredetileg. Először egy blogra töltöttem fel a képsorokat, sok hazai webcomikoshoz hasonlóan, csak sajna a szolgáltató megszűnt, így ideiglenesen a DA-ra költöztettem át az egészet. Jelenleg is egy weboldal áll fejlesztés alatt a comic-hoz, csak az sajnos nagyon elhúzódott külső okok miatt.

Elgondolkodtál már abban, hogy egyszer összegyűjtöd és kiadod az egészet egyben?

Kiadáson gondolkoztam, de a rajzok többségét ehhez újra kéne rajzolnom, és ez idő hiányában jelenleg nem megoldható. Másrészt a képsorok se úgy készültek, hogy nyomtatásban könnyű legyen a képkockákat elrendezni.

Képben vagy a magyar és külföldi megjelenésekkel?

Egy képregénytalálkozón könnyen találni olyan embert, aki jobban képben van az aktuális kiadásokkal és megjelenésekkel, mint én... Mondjuk én sem vagyok teljesen elveszett. Egyik kedvenc külföldi képregényem a Scott Pilgrim, de a hazai alkotások érdekelnek, gyűjtöm őket. Anno megvásároltam a Swords sorozat összes megjelent számát, és folyamatosan gyűjtöm Fekete Dani Széles Mosoly c. képregényét, valamint Gróf Balázs alkotásait. Sok képregényújságom van, viszont az ízlésem meglehetősen szelektív. A meghívott külföldi alkotókról sokat nem tudok, inkább a hazai képregényekbe próbáltam mélyebbre ásni magam. Majd jobban utánanézek a meghívott vendégeknek, még mielőtt elmegyek a képregényfesztiválra.

Min dolgozol most, illetve mik a terveid az idei/következő évre?

Jelenleg a Wheelers folytatásán dolgozok. Más projekt egyelőre nincs kilátásban, csak kusza gondolatok formájában. Szeretném jövő február 29-re (ami szintén szökőév lesz) elérni a kétszázadik képsort. Mivel volt egy féléves kihagyás a blogszolgáltató megszűnése után, szeretném utolérni magamat, valamint olyan minőségben gyártani az idei képsorokat, hogy megnyerjem a jövő évi Alfabéta díjat!

//Komornik Eszter//