Alfabéta-interjúk: Koska Zoli

Lassan, de biztosan közeledünk az interjúk végéhez. Most a képregényes közeg Leonardo DiCapriójaként is emlegetett Koska Zoli válaszolt a kérdésekre - főként jelölt műve, az Új képregények kapcsán.

koska.jpg

Miben más az Új képregények a korábbi munkákhoz képest? Az időn kívül mit jelöl még az, hogy „új”?
Kicsit pesszimistábbak, mint a Firka Comics. Azokban mindig volt egyfajta fény az alagút végén, ami kiegyenlítette kicsit a szomorú mondanivalót, ha volt egyáltalán olyan, de itt most megpróbáltam kicsit reménytelenebbre venni a hangnemet, hogy ne legyen már olyan közhelyes.

Jól áll neked ez a személyes stílus. Nem frusztrál, hogy így „kirakod magad” az olvasók elé?
Igazából nem a magam bajait akartam reklámozni ezzel, hanem inkább olyan kiégett érzéseket és gondolatokat akartam kifejezni, amit mások is érezhetnek. Biztos mindenki érzi magát szerencsétlennek vagy az életét reménytelennek, csak hülyeségekkel terelik el a figyelmüket róla. Meg mindenki amúgy is annyi mindent összepofázik az inteneten, szállingóznak az okoskodások meg a nagymenőzések, az én hangom úgyse üt meg senkit.

Milyen reakciók vannak a képregényre?

Eddig csak jó visszajelzéseket kaptam ismerősöktől, szerencsére.

koska3.jpg

Tényleg van egy olyan belső éned (ikertestvéred), aki mindenkit utál? És tényleg olyan gondolatokon agyalsz lefekvés előtt, mint amit a Műútban olvashatunk tőled?

Azt azért találtam ki, mert túl durvának találtam volna, ha "személyesen" szólogatnék be az embereknek, akikre gondoltam abban a kétoldalasban. Poénnak szerintem nem rossz, de én is tudom, hogy  igazából ez hülyeség, mert ígyis-úgyis én mondok kegyetlen véleményt emberekről. Csak olyan mély és gonosz gondolataim támadnak néha, hogy megdöbbenek magamon, hogy gondolhatok ilyen kegyetlenséget emberekről. Meg az utóbbi években olyan könnyen felidegesítem magam mindenen és bunkó magatartással felelek. Pedig én nem akarok bunkó lenni, hanem megértő, a megértésnek kéne előrébb vinnie a világot. De mindig előtörnek a hülyeségeim. Ma is tiszta hülye voltam a Facebook-on, az egyik képregényes csoportban, már a világvége eljöveteléről beszéltem egy meg nem jelent képregény miatt.

Azért nem minden éjjel agyalok lefekvés előtt ilyeneken, csak néha. Igazából azoknak az egyoldalasoknak a nagy része egy éjszaka fogalmazódott meg bennem lefekvés előtt, és akkor eszembe is jutott, hogy ebből lehetne megint valami képregény.

 Mik az aktuális magyar vagy külföldi kedvenceid és miért?

Szerintem azok, amik eddig is voltak. Mostanában újraolvastam a Batman: Arkham Elmegyógyintézetet, és megint azt vettem észre, hogy együltő helyemben végigolvastam. Volt, hogy azt olvastam róla, hogy túlértékelt, nem elég jó képregényként, pedig nekem mindig olyan hangulatos tud lenni, és nagyon szépen vezetnek a képek. Meg legutóbb megint elgondolkoztam azon, hogy a Drifting Life Tacumitól minden idők egyik legjobb képregénye lehet. És várom, hogy megjelenjen a nyáron nyomtatásban az Octopus Pie webképregény befejező kötete!

Mivel foglalkozol most, mi a helyzet az animációkkal?
Most épp a Candide c. animációs sorozat utolsó epizódjának kiosztandó layoutjait várom, hogy nekikezdhessek. Hogy utána mi lesz, azt egyelőre nem tudom, de kaptam híreket, hogy lennének majd új rövidfilmes pályázatok, amiknek a gyártásába becsatlakozhatok, ha egyszer elkezdődnek.

Ha nem magadra szavaznál, akkor kiknek drukkolsz a legjobban a 3 kategóriában és miért?
A kép-novella díjat a Gepárd pöttyeinek adnám Vincze Nóritól, a webcomic díjat a Kettőskeresztnek adnám Halter Andristól, a kép-regényt meg nem tudom, de az szerintem a legegyértelműbb (a CP természetesen! Akkor is, ha csak tavaly jelölték.)

koska2.jpg

Milyen képregényes terveid vannak?
Folytatni kéne a Titkos Társaság történetét, meg a Szekerce és Szemercét is. Előbbiből már közel teljesen kész vagyok egy újabb epizóddal, de az nem közvetlen folytatás lesz, csak egy különálló történet. Illetve a Szépirodalmi Figyelőbe is megpróbálok feldolgozni egy Arany-balladát.

+1 bónusz: Kérdezz magadtól valamit, amire szívesen válaszolnál, amit szívesen elmesélnél!

Jó lenne, ha idén én nyerném meg a díjat a kategóriában? Szerintem nem! Persze örülnék neki, de egyszerűen nem érzem elég erősnek így szétdarabolva az Új képregényeket. Azt egy nagy egységként kell kezelni, hogy egy életérzést adjon ki a legvégére, de különszedve csak értelmetlen dühöngéseknek tűnnek. Majd jövőre! Ja nem, addigra már kijön a Ny+Z...

Komornik Eszter