Alfabéta-interjúk: Csepella Olivér

Utolsó interjúnk Csepella Olivérrel készült, akit Nyugat+Zombik képregényéért jelöltek Kép-regény kategóriában. Ne feledjétek:  most vasárnap, május 13-án képregényfesztivál a Dürer-kertben. Bővebb infó itt!

Mivel foglalkoztál az elmúlt cirka fél évben, mióta megjelent a képregény?
Elsőnek igyekeztem visszaszoktatni magam a normális alvásciklusokra. Továbbra is bejártam dolgozni az álom-grafikus-munkhaleyre, a Halisten Stúdióba (facebook.com/halistenstudio/), csak már nem képregényt, hanem logót, plakátot, címkét rajzoltam. Ezenkívül a postáról visszajövő vagy meg nem érkező Nyugat+Zombik csomagok után és elől szaladgáltam. 

Mi volt a legjobb abban, hogy végre megjelent, eljutott a támogatókhoz és boltokba került a képregény? 
Hát ez : ) Nem tudok egy szeletet kiragadni az általános eufóriából, amit a megszabadulás jelent. Boldog vagyok, hogy kaptam rá lehetőséget, és nagyon élveztem csinálni, de istetelen jó érzés, hogy vége van. Felnőtt a gyerek, és kiköltözött, sok szerencsét neki.

 Mi segített át a hosszútávú munka monotonitásán? 
Olvastam valahol, hogy egy kezdő rendező tanácsot kért Steven Spielbergtől, hogy mivel készüljön fel az első filmje forgatására. Spielberg azt válaszolta, szerezzen egy trainert és kezdjen el komolyan edzeni. Najó, személyi edzőm nem volt, de hihetetlen sokat segített, a heti egy-két Margit-sziget körbefutás. Még ha 4-6 órákat is aludtam, egy fél óra testmozgás ébren tudta tartani az agyamat egész napra. A családom és a barátaim pedig a legtürelmesebb és támogatóbb kópék, az se volt mindegy.

 Volt benned kis csalódottság vagy lemondás, amiért a képregény bizonyos részeit nem te rajzoltad, vagy totál segítségként élted meg? Az olvasók mit szóltak hozzá?
Igazán nem tudom az olvasók mit szóltak hozzá. Az általam rajzolt részekben is rengeteg segítséget kaptam (hosszú stáblista a könyv végén), köszönöm srácok! A László Márk és Felvidéki Miklós által rajzolt részekre pedig nagyon büszke vagyok, ha ez a megfelelő kifejezés. Mikinél kezdettől fogva gondolkoztam, melyik néhány oldal megrajzolására tudnám felkérni vendégművésznek, simán a móka miatt, de nem tudtam melyik részt lehetne ezzel elemelni a többitől. Amikor idő szűkében megbíztam Márkot a fejeztkezdő álomszekvenciával, magától összeállt a koncepció: ő a történethez képest a régmúltat, Miki a messzi jövőt rajzolta meg. Szuper hálás vagyok a munkájukért, szerintem sokkal gazdagabb lett velük az eredmény. És persze szuper-duper hálás vagyok a támogatóknak, akik lehetővé tették a felkérésüket.

 Mik a tervek a következő időre? Munka és zenekar, vagy óhatatlanul jár a fejedben egy újabb képregényes projekt?
Egyrészt nagy öröm visszatérni a tervezőgrafikus életformába a Stúdiónkba. Másrészt a Csaknekedkislányos alkotói folyamat csapatmunkája gyógykezelés a képregény írás-rajzolás magányossága után. Szóval most a stúdiós, zenekaros családi létbe szeretnék visszabillenni, aztán majd meglátjuk. Ötleteim mindenesetre vannak.

 Van olyan képregény, amit szívesen ajánlanál az olvasóknak?
Nagyrészt azokat olvasom, amiket mindenki más, csak kevesebbet. Esetleg Nicolas Presl "néma" képregényeit ajánlanám, szép és inspiráló könyvek.

 Mit szóltál az Alfabéta-jelöléshez? Várod már a fesztivált? Elvégre mégis ez a legnagyobb szakmai és terjesztői fórum Magyarországon.
Várom már a fesztivált. Elvégre mégis ez a legnagyobb szakmai és terjesztői fórum Magyarországon. Na, de tényleg várom, a csodálatos unokahugommal jól megnézünk mindent, és a fent említett sármőr Felvidéki Miklóssal fogunk kiselőadást tartani délután. Az Alfabéta-jelölésnek ugyancsak örülök, mert különben nem lenne ez az interjú, akkor meg hogy büszkélkedjek a Margit-sziget körrel?