Képregényolvasó napló, 2021. november, 1. rész: Julia, az Új Bosszú Angyalai, X-Men, Ghyczy Csongor és Gergely László képregényei

Az októberi képregénybörze környékén megjelent, és részben ott beszerzett képregényekről két részletben számolok be. Elsőként egy olasz és egy amerikai sorozat legújabb részéről, valamint két magyar alkotó munkáiról.

Julia 2: A nap szeme (Anagram Comics)

julia2.jpgÉvek óta kedvenc olasz sorozataim közé tartozik a Julia, nagy öröm számomra, hogy magyarul is megjelenik. Az első kötet kapcsán már írtam egy általános ismertetőt, azóta pedig kijött a második rész, amely ráadásul a legerősebbek közé tartozik.

A tagjait fanatizáló, akár öngyilkosságba is hajszoló újkori vallási szekták létezése 1978-ban, a jonestowni mészárlás kapcsán tudatosult igazán a nemzetközi közvéleményben, bár a Mun-féle Egyesítő Egyház körülötti botrányok már az 1960-as években nagy port kavartak. Kelet-Európát ezek akkoriban nagyrészt elkerülték, régiónkban azóta is viszonylag kevés közvetlen tapasztalatunk van ezekről. Nyugaton – és főleg az Egyesült Államokban – azonban a téma napjainkban is rendszeresen aktuálissá válik. A közvetlen ihletet az eredetileg 2000-ben megjelent dupla Julia-epizódhoz valószínűleg a három évvel korábbi, harminckilenc áldozatot követelő Heaven’s Gate-ügy adta.

Az író, Giancarlo Berardi számára mindig a karakterek gondolkodása és cselekvése a legérdekesebb, és Julia ezúttal is azt próbálja kideríteni, mi motiválja a szekta vezetőjét és követőit. Miközben a rendőrök, akiknek Julia kriminológusként segít, lépésről lépésre haladnak a nyomozásban, az olvasó már szinte az első pillanattól tudja, hogy kit keresnek. Az izgalom forrása nem a bűntény felderítése, hanem a bizonytalanság, hogy sikerül-e időben közbe lépni, mi lesz a sorsuk a vakhitbe menekülteknek. Bár bőségesen vannak akciójelenetek is, ez egy igazi lélektani krimi.

Mivel ez még csak a második magyar kötet, most kezdjük el csak igazán felfedezni a főbb szereplőket, megismerni ellentmondásoktól sem mentes kapcsolatrendszerüket. Hamar azon kapjuk magunkat, hogy megkedveltük nem csak Juliát, hanem Webb felügyelőt, Irving őrmestert és a házvezetőnő Emilyt is.

Az Új Bosszú Angyalai 2021/1: A régmúlt jelen (Kingpin)

uba2021-1.jpgBrian Michael Bendis hosszú Marveles korszakában számos rettenetesen összetett történetet írt, amelyeket igencsak nehezére esik követni annak, akinek kimaradt néhány kulcsepizód. Szerencsére ez a kötet a viszonylag egyszerűbbek közé tartozik, és bár természetesen a Marvel-szuperhősök alapvető ismerete nélkül elveszne az ember, egy átlagos magyar Marvel-olvasónak nem lehet komoly értelmezési problémája.

A korábbi történetszálak és motívumok továbbgondolása, összekuszálása vagy éppenséggel feloldása szintén jellemző Bendisre. Ebben a sztoriban is visszanyúl egy régi, eddig titokban tartott akcióhoz, amelynek a középpontjában Nick Fury áll, egy „proto-Bosszú Angyalai” csoport élén. A múltbeli történések természetesen kapcsolódnak a napjainkban zajló akcióhoz, a két idősík közötti ugrálást magabiztosan vezényli le az író. Ahogy ilyenkor illik, az 1959-es események kapnak egy retró ábrázolásmódot, amelyet egy másik rajzstílus is megerősít – a múltban játszódó jeleneteket Howard Chaykin, a maiakat főként Mike Deodato jegyzi.

A Marvel ezerszer előadja, hogy a kalandok tétje legalábbis az univerzum sorsa, és mi ezerszer is belemegyünk a játékba. Ezerszer bizonygatják, hogy aki most meghal, azt tényleg nem látjuk soha többé, és mi ezerszer úgy teszünk, mintha elhinnénk nekik. A szuperhősös képregényeket már régen nem lehet „komolyan” venni, legalábbis nem komolyabban, mint egy soha véget nem érő focibajnokság aktuális fordulójának a fejleményeit. De ahogy a fociban is élvezzük az ügyes cseleket, a látványos szereléseket, a hatalmas gólokat vagy a hihetetlen védéseket, a szuperhősös képregényekben is tudjuk értékelni a jól sikerült megoldásokat. Márpedig ebben a kötetben elég sok ilyen van. Aki szereti ezt a zsánert, kedvelni fogja.

X-Men: Szauron árnyékában (Nagy Marvel Képregénygyűjtemény 101, Hachette)

nagymarvel101.jpgRendhagyó módon egy olyan képregénykötetet ajánlok, amelyet nem olvastam, és nem is fogok megvenni. De ez nem jelenti azt, hogy ne ismerném a képregényt. Sőt, régóta ismerem, és a kötet tartalma nagyrészt meg is van nekem angolul, más kiadásban.

Az X-Men Neal Adams és Tom Palmer által rajzolt epizódjai 1969-ben készültek, abban az időszakban, amelyben Adams valóságos forradalmat idézett elő a szuperhősös képregények vizualitásában. Ez az időszak ugyan csak néhány évig tartott (Adams sosem tartozott a könnyen kezelhető alkotók közé, ezért hamar otthagyta mind a Marvelt, mind a DC-t), de olyan újításokat hozott a panelkezelésben és a képek dinamikájában, amelyeket számos rajzolótárs elkezdett utánozni, több-kevesebb sikerrel.

Bár Adams hírneve gyorsan terjedt, paradox módon annyira nem eléggé, hogy megmentse az akkoriban éppen haldokló X-Men-füzetet, amely pár hónappal a távozása után átmenetileg reprint üzemmódba váltott, és csak jó öt évvel később folytatódott eredeti történetekkel. Ezeket pedig nagyrészt Adams egyik legnagyobb híve és legtehetségesebb követője, John Byrne rajzolta.

A Marvel történetében mérföldkőnek számító kötet.

Ghyczy Csongor: Azért tettem és Eva: Hazatérés (Comicsmania)

Szinte észrevétlenül épül fel az utóbbi néhány évben egy szokatlan képregényrajzolói pálya, amelyet a Comicsmania kiadó egyenget. Ghyczy Csongor teljesen egyedi utat járva alakította ki egyéni hangját, meghitt viszonyt ápolva képregényei alanyaival és olvasóival. Első önálló kiadványa, a 2017-es Online/Offline még talán inkább egy fontos téma (a netfüggőség) iránti figyelem felkeltését szolgálta ismeretterjesztésbe hajló eszközökkel, két évvel később azonban már egy történetében is erős füzettel jelentkezett. Legutóbbi munkája pedig a tragikusan fiatalon elhunyt Eva Hesse, a minimalista művészet jelentős képviselője életének a legfontosabb fordulópontján gondolkodik el.

Ghyczy művei intimek és empatikusak, „fejben” játszódnak, és különleges érdemük a szememben, hogy pont olyan hosszúak (rövidek), mint amilyennek lenniük kell. A mangából és a kollázstechnikából is kölcsönző rajzstílusa, a gondosan kiválasztott kísérőszínek használata is egyfajta befelé fordulást sugallnak, de egy olyan befelé fordulást, amely invitálólag hat az olvasóra. Érdemes hagynunk magunkat bevonzani Ghyczy Csongor világába.

ghyczy_azerttettem.jpg

ghyczy_eva.jpg

Gergely László: Zarándoklat (Füles évkönyve, 2022)

Sokunk bánatára kevés a magyar „realista” stílusú képregény. Pedig nem óriásiak az igényeink, látjuk, hogy Franciaországban vagy Olaszországban sem csupa remekmű születik ezekben a zsánerekben, de örülnénk, ha pár hetente jutna nekünk egy-egy történelmi, sci-fi, thriller vagy más témájú képregény, amiben elmerülhetnénk. Sajnos nincs, és már csak ezért is felértékelődik minden ilyen jellegű műnek a megjelenése. Még akkor is, ha egy rejtvényújság évkönyvében rejtőzik.

Persze sok különböző képregényolvasó van, és főleg az idősebbek megszokták, hogy a Fülesben azért érdemes keresgélni. A többiek, akiket már „elkényeztettünk” az önálló kiadványokkal, inkább csak akkor találkoznak – például – Sváb József westernjeivel és krimijeivel, amikor kijönnek külön füzetben. Nem tudom, hogy Gergely László táplál-e hasonló terveket, de szerintem ezzel a Zarándoklattal érdemes lenne megpróbálkoznia, éppen ideje lenne, hogy legyen saját, egyéni kiadványa.

gergely_zarandoklat.jpg

A Zarándoklat egy 24 oldalas, fekete-fehér, tisztességesen megírt és megrajzolt, magyar történelmi tárgyú képregény. A Füles évkönyve pedig mindössze 700 forintba kerül. (A szöveg nélküli részlet Gergely László Facebook-oldaláról származik.)

Bayer Antal