A 18. képregényfesztivál vendége: Joonas Sildre

sildre.jpgA 18. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztivál vendége lesz:

Joonas Sildre (Észtország). 1980-ban született Tallinban. 2004-ben végezte el az Észt Képzőművészeti Egyetemet, azóta szabadúszó művészként dolgozik. 2011-ben az ő szerkesztésében jelent meg a Call it a Day észt-finn-magyar képregényantológia, amelynek hazai megjelenése alkalmából részt vett a 7. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztiválon. 2022-ben részt vett a Margó Fesztiválon, és most ismét találkozhatnak vele a magyar képregénykedvelők.

Az Arvo Pärt világhírű zeneszerző életéről szóló, Két hang között című képregénykötete 2018-ban jelent meg hazájában, majd német és litván nyelven, 2022-ben pedig magyarul a Polar Könyvek gondozásában.

sildreprat.jpg

Joonas Sildre programja a fesztiválon:

Szombat, május 13, 10 óra: Képregény lépésről lépésre, műhelyfoglalkozás (Milestone Institute, 1077 Budapest, Wesselényi u. 17.)

Vasárnap, május 14, 14.15: Joonas Sildre és Iamyank magyar elektronikus zenész Arvo Pärtről, a beszélgetést Mráz István vezeti. (Dürer Kert, 1117 Budapest, Öböl utca 1.)

A fesztivál teljes programja itt található.

A Két hang között ismertetője:

Arvo Pärt (Paide, 1935. szeptember 11.) világhírű észt zeneszerző, az egyházi zeneszerzés legkiemelkedőbb ma élő képviselője. Zenéjét a gregorián énekek inspirálták. A minimalista stíluson belül saját fejlesztésű komponálási technikája az ún. tintinnabuli. Életéről 2018-ban készült képregény, amit most magyar nyelven is kézbe vehetnek az érdeklődők.

„Miközben anyagot gyűjtöttem ehhez a történethez, elolvastam és meghallgattam az érintettek visszaemlékezéseit, összeillesztgettem az információtöredékeket, megértettem, hogy a történelem mindig szubjektív. Minden embernek megvan a saját útja, saját idővonala. Az idő, mely kinek-kinek megadatott, személyre szóló ajándék. Ugyanakkor a tárgyilagosság ítélkezés nélkül, szeretettel tekint ránk. Ha ezt szem előtt tartjuk, van remény, hogy a saját utunkon az objektivitást keresve mindinkább képesek és készek leszünk másokat is tárgyilagosabban szemlélni. Így pedig lépésről lépésre közelebb jutunk a szeretethez. Ez a történet több ember útjának személyes nézőpontú bemutatása. Egy a sokféle lehetséges ábrázolásmód közül – különleges, de korántsem kizárólagos érvényű. Remélem, kitár néhány ajtót a további keresők előtt.” (Joonas Sildre)

sildre_kethang.jpg

A képregény adatlapja és egy hosszabb részlet a Kilencedik.hu-n

 A képregény visszhangjából:

„A képregény intim közelségből és sokszor humorosan meséli el, hogyan jut el az ifjú Arvo, akinek a polifónia-szemináriumhoz „nemigen fűlik a foga”, ahhoz a zenei hírnevét megalapozó belátáshoz, hogy „a titok nyitja akkor is az egyszerűsítés és a feleslegtől való megszabadulás”, miközben a politikai és a szakmai renddel való többszöri összeütközés után családjával elhagyja az országot. De a Két hang között több mint az élettörténet és a zeneszerzői formanyelv feltérképezése, hiszen képes valami lényegit átültetni Pärt zenéjéből a képregényes vizualitásba.” (Gregor Lilla, Élet és Irodalom)

 „(Sildre) az életesemények kiemelt pontjai mellett a zenerajongásra, majd a zeneszerzésre és a hangversenytermi pillanatokra fókuszálva ábrázolni igyekezett magát a felcsendülő muzsikát is sajátos minimalista stílusával, amihez a három szín (fekete-fehér-drapp) mellett visszafogott figurakezelést választott. Ehhez képest mégis úgy kel életre és ránt magával meglepő külső-belső értelmezhetőségi tartományokba, mintha nem hiányozna belőle egyetlen árnyalat sem. És nyilván nem is hiányzik, mert a valóban fontos dolgok gyakran sokkal intimebb körülmények közt rezdülnek meg, mint előre sejthetnénk, így újfent bizonyságot nyer: a kevesebb nem csak néha, de mindig több.” (Rácz Mihály, Lángoló.hu)

A Két hang között a Moly.hu-n