Lelkes amatőrökből lelkes profik - interjú Németh Vladimirral, a Fumax kiadó vezetőjével

fumax_logo.jpgA 2005-ben alapított Fumax az elmúlt évek során az egyik legnagyobb hazai képregénykiadóvá vált. Az év utolsó nagy képregényes rendezvénye, a Hungarocomix 2023 előtt a kiadó vezetőjével, Németh Vladimirral készített interjút e-mailben Bayer Antal, az esemény egyik szervezője.

Bayer Antal: Milyen év volt 2023? Milyen volt a Fumax szempontjából, konkrétabban a Fumax képregénykiadásának a szempontjából, és hogy alakult szerinted a hazai képregénypiac az idén?

Németh Vladimir: Az elmúlt évek nagy lendülete után sajnos nagyjából idén márciustól úgy éreztük, hogy kezd kifulladni a képregénypiac, és ez a trend azóta is fennáll. Úgy tudom nem csak mi éreztük így, de persze a piaci szereplők közül nem mindenhonnan van visszajelzésünk, és a jelentősen kisebb kiadóknál lehet, hogy nem érezhető annyira a visszaesés, ezt nem tudjuk.

Ettől függetlenül a lehetőségekhez képest még így sem zárunk rossz évet, az beigazolódott, hogy nagyon bölcsen tettük a Marvel kiadványszám jelentős csökkentését, és az újraindult DC is hatalmas jelentőséggel bírt idén, a Sandmanekre továbbra is jelentős érdeklődést tapasztaltunk. Azt sajnáljuk, hogy a Dark Night Metal jövőre csúszott.

BA: 2005-ben indultatok, gyors felfutás után azonban 2011-ben hirtelen felhagytatok a képregénykiadással. Majd 2016-ban visszatértetek, előbb nagyon óvatosan, aztán öt évvel ezelőtt ráléptetek a gázpedálra, és minden korábbinál több képregényt jelentettek meg, ráadásul sokat kifejezetten luxuskivitelben. Hogyan határoznád meg a „régi” és az „új” Fumax közötti különbséget, mi mindenben változott az évek során a kiadó?

NV: A kezdeti években lelkes amatőrök voltunk, akiket segített néhány profi, de időközben lelkes profikká váltunk. A kiadónk mérete és jelentősége sokszorosára nőtt, amit fura módon sok tekintetben a könyvkiadásnak köszönhetünk, és így a lehetőségeink és a tapasztalataink is megvannak ahhoz, hogy többnyire kompromisszumok nélkül megvalósítsuk, amit szeretnénk. A nemzetközi lehetőségeink is teljesen mások most ennyi kiemelkedő cím megjelentetése, és annyi jelentős partnerrel való együtt dolgozás után. A korai Fumax éveiben még nem volt a segítségünkre a közösségi média, az is jelentős segítség volt a fejlődésünkben.

BA: Az elmúlt években elég sok Marvel-kötetet adtatok ki, idén viszont csökkent ezek száma, más irányokba mozdultatok el. Logikusnak tűnik azt gondolni, hogy ez összefügg a Marvel-képregényeket kiadó piaci szereplők számának növekedésével. Míg a Semic-es „aranykorban” évi 26 Marvel-kiadvány volt a csúcs, némi ingadozás után 2018 óta robbanásszerű volt a fejlődés, tavaly is, idén is meghaladtuk a 100 füzetet és kötetet. Tudjuk, hogy vannak, akiknek semmi sem elég, de objektíven szerinted hogy nézne ki az egészséges arány, ami helyre billentené a piacot?

NV: Igen, bár van egy általános túlkínálat már egy ideje a képregénypiacon, de a Marvel kiadványoknál ez abszurd mértékeket öltött. Ráadásul a Marvelnél a legrosszabbak a feltételek, a legmagasabbak a jogdíjak, és jelen állás szerint nem lehet egy normális kiadói tervet építeni rá, sőt alig lehet már olyan minőségi képregényt találni náluk, ami még szabad vagy a kiadásának van bármi racionalitása.

Az egészséges arány nagyon nehezen tudna helyreállni, mert a túlkínálat nem csak a jelenleg megjelenő kiadványok miatt áll fenn, hanem az előző évek felhalmozódott backlistje miatt is. Például nekünk is még rengeteg eladatlan Nagy Marvel gyűjteményes részünk  van, amíg ezek ilyen számban elérhetőek, szintén veszik el a piacot az újonnan megjelenő kiadványok előtt. Amúgy szerintem a Marvel kifulladásában nem csak a képregények túlkínálata, hanem a filmes univerzum kifulladása is masszívan benne van, és ez a jövőben sem valószínű, hogy változni fog, a közeljövőben alig várható olyan Marvel film vagy sorozat, ami tényleg érdekelné az embereket.

BA: Látványosan tértetek vissza idén a mangapiacra is. Ezen a téren mi változott a ti koncepciótokban? Miért növeltétek meg a kötetek méretét? Az első mangahullám idején gombamód szaporodtak a keleti képregények felé forduló kiadók, de aztán brutálisan visszaesett a számuk, japán képregény például 2016 és 2022 között egy darab sem jelent meg. Most ti és a Vad Virágok kezdtétek újra, vagyis két olyan kiadó, amely már az első hullámban is aktív volt. Elképzelhetőnek tartod, hogy most is „vérszemet kapnak” egyesek, és követni próbálják a példátokat?

NV: Annak idején egyáltalán nem tudtuk megvalósítani a mangákkal, amit szerettünk volna, és most is eléggé korlátozva vagyunk. A köteteket azért adjuk ki igényesebb kivitelben, mert a képregényeknél is ezt a vonalat vezettük be, és én személy szerint már utálom a zsebkönyv méretű mangákat olvasni, mert némileg romlott a szemem.

Konkrét tudomásom van róla, hogy már rég vérszemet kaptak mások is, csak hát ahogy azt már számtalanszor elmondtuk, Magyarország teljesen lejárata magát a japán partnereknél, és per pillanat nem állnak szóba senkivel az országból. Évek óta próbálkozunk mi is, de a mi sok évtizednyi tapasztalatainkkal (nekem van harminc évnyi tényleg nagy mélységű tapasztalatom a mangákkal, animékkel és a japán kultúrával) renoménkkal és anyagi lehetőségeinkkel is csak a kudarcokat halmoztuk, és a jelenlegi eredeti japán mangáinkat is csak kerülő utakon tudtuk megszerezni. De szerintem a magyar piac jelenleg minden tekintetben alkalmatlan, hogy sikerre lehessen vinni még a leghíresebb sorozatokat is, mert azok túl hosszúak, és egy idő után a példányszámok túlságosan visszaesnek itthon. Nem véletlen, hogy a Mangafan is csak egy bizonyos kötetszámot tudott elérni, és aztán már nem lehetett tartani a sorozatok kiadását.

BA: Korábban kiadtatok pár európai képregényt. Mi kellene ahhoz, hogy a Fumax újra próbálkozzon ezzel a szegmenssel?

NV: Idén is adtunk ki európaiakat, hiszen a Jizo, Goldfisch és Csillaggyűjtő mangák mind megfelelnek ennek a kategóriának, ahogy a 2000AD kiadványaink is, bár idén azokból nem jött ki új. Egyáltalán nem lehetetlen, hogy fogunk még kiadni másféle nyugati stílusú európai képregényt is, csak a csillagok szerencsés állása kell hozzá.

BA: Van olyan terve a kiadónak 2024-re, amit már most meg lehet osztani?

NV: A Dark Night Metal. Na jó, még annyit elárulok, hogy tervezzük a Conan kegyetlen kardja sorozatot is folytatni 2024-ben.

BA: Köszönöm a beszélgetést!