A magyar képregénypiac rövid története üzleti modellek szerint
A képregény magyarországi történetéhez sokféleképpen lehet közelíteni. Ezeknek egyike a képregénypiac alakulása. Az olvasó szemszögéből a képregény ugyanis remek szórakozás, a szakmában dolgozók oldaláról nézve azonban kulturális termék, amit el kell készíteni és el kell adni a piacon.
A 10. Szegedi Képregényfesztivál szervezőitől arra kaptam felkérést, hogy az elmúlt tíz évet mutassam be számokban. Mivel a példányszámokat mindenki üzleti titokként kezeli, kizárólag a kiadványok számára hagyatkozhatunk, abból kiindulva, hogy legalább közvetve ezekből is kiolvashatók a piaci tendenciák.
Előadásom előkészítése közben elgondolkodtam azon is, hogy miként alakult a képregény üzleti modellje Magyarországon. Mivel ez messze meghaladja az eredeti témát, ebben a cikkben foglalom össze, amire jutottam.
Jókai Mór 1858-ban alapított Üstökösétől az 1920-as évekig többnyire élclapokban jelentek meg rövidebb rajzolt történetek, amiket ekkor még nem neveztek képregénynek. Ezek erősen kötődtek a politikai és társadalmi aktualitásokhoz, szervesen illeszkedve az adott újság egyéb tartalmához, és a rajzolók által illusztrált történeteket maguk a szerkesztők találták ki. Ebből következően ezeket a korai képregényeket nem is lehet kontextusukon kívül értelmezni, nem létezett önálló üzleti modelljük. Ezekből a képsorokból elvétve készült gyűjteményes kötet, talán csak Mühlbeck Károlynak az Új Idők számára készített fejlécei jelentek meg külön kiadványokban.

Az élclapok mellett más profilú újságok is jelentettek meg képregényeket, mint például a Tündérvásár és a skandináv Allers magyar mutációja, az Áller Képes Családi Lapja. A Tündérvásár egyik figurájának, Lekvár Petinek a kalandjai megjelentek egy külön könyvecskében is – könnyen lehet, hogy ez volt az első önálló magyar képregénykiadvány (1931-ben, Mühlbeck gyűjteménye 1935-ös dátumú).
A Magyar Képregény Szövetség 2005 óta minden évben megszervezi év végi képregényes eseményét, a Hungarocomixot. A rendezvény elsősorban karácsony előtti képregényvásár, ahol gyakorlatilag a teljes hazai választék megtalálható egy helyen, beleértve azokat a limitált példányszámban megjelenő kiadványokat is, amelyek nem kerülnek országos terjesztésbe.














